صادرات محتوای دیجیتال یک ضرورت

صنعت ICT در قرن بیست و یکم تقریبا همه ابعاد زندگی انسان را در بر گرفته و اقتصاد دیجیتال دوران شکوفایی خود را طی می کند. از میان 500 شرکت برتر فورچون ، شرکتهای برتر جهانی متعلق به این صنعت است. در عصرحاضر شبکه اطلاعات و نظام ارتباطات الکترونیک که از آن بعنوان اینترنت یاد می شود بازار بزرگی را برای محصولات دیجیتال به وسعت جهان پدید آورده و امروزه نه بعنوان یک تسهیل کننده تجارت بین المللی کالا و خدمات بلکه بعنوان سکوی سرویسهای جدید دیجیتالی مطرح است و بر اساس گزارش گروه مشاوران بوستون موسوم به BCG ، اقتصاد جهانی ناشی از آن در سال 2016 معادل 4.2 تریلیون دلار بوده است. به تعبیر مکنزی جهانی شدن وارد عرصه جدیدی شده که جریان اطلاعات همان جریان نوآوریها و ایده هاست، جریان اطلاعات همان جریان پول است و اطلاعات خشتهای اقتصاد دیجیتال. ارتباطات کامپیوتری مجموعه گسترده ای از جوامع مجازی را بوجود آورده و هویت های کشورها و ملتها می بایست در این شبکه جهانی جای خود را پیدا نماید. فاصله زمانی ظهور و بروز انقلابهای صنعتی و تکنولوژیک که گاهی قرنها بطول می انجامید اکنون یکی پس از دیگری در کمتر از یک دهه اتفاق می افتد و رقابت در چنین بازاری و ایجاد رشد اقتصادی، نیازمند تدبیر ویژه و برنامه ریزی خاص خود است و همه به نوعی در برابر آن مسئول هستیم.

در شرایطی که فشارهای بین المللی در جهت به انزوا کشاندن کشور ما رو به افزایش است و شرایط سخت تحریمهای ظالمانه بر کشور حاکم است و از طرفی موج جهانی سازی و جهانی شدن بشدت در حال خاموش نمودن شعله های کم رمق فرهنگ و هویت بومی همه کشورها از جمله کشور عزیزمان ایران است. در شرایطی که جوانان ما فرهنگها و سنتهای گرانبهای چند هزار ساله ملی و بومی خود را به باد فراموشی می سپارند و دل به فرهنگهای تازه به دوران رسیده اقوام و ملل دیگر می بندند و فرهنگ کتاب و کتاب خوانی رو به اضمحلال می رود و هنرمندان اصیل و نویسندگان زبردست و نام آشنای ما دیگر بلحاظ اقتصادی رمقی در نگارش و نوشتن ندارند ، می بایست فکری اندیشید و جانی تازه در کالبد تولید محتوای علمی ، هنری ، فرهنگی و بومی و اصیل ایرانی و اسلامی دمید جایی که چنین محتوایی در فضای رقابت جهانی، جای خود را بعضا به محتویات بی اصالت و هجویات داده است. شرکت مبین وان کیش معتقد است توسعه تجارت دیجیتال، راهکاری برای رونق بخشیدن به تولید محتوای فاخر است و مصمم است به سهم خود موانع اصلی پیش روی تولید کنندگان سرویس و خدمات را در عرصه تجارت جهانی دیجیتال برداشته و عوامل و فاکتورهای کلیدی توسعه صادرات آن را بررسی نماید.

کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا با تعریفی که از تجارت دیجیتال دارد، آنرا نه تنها شامل محصولات نهایی نظیر فیلم و ویدئو و گیم و نظایر آن می شناسد بلکه بعنوان تسهیل کننده و فراهم کننده زیرساختهای اقتصاد رقابتی و تولید بیشتر می داند. امروزه بیش از ۲.۷ میلیارد کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد و اگرچه بانک جهانی تخمین ۳.۲ میلیارد نفر را دارد که چیزی معادل ۵۰ درصد مردم دنیا است و در چنین بازاری که مرز جغرافیایی در آن مطرح نیست و محصول و کالای آن از جنس فیزیکی نمی باشد ، چرا شرکتها و تولیدکنندگان ما باید اغلب در محاسبات تجاری خود ابعاد بازار را کوچکتر از بازار جهانی در نظر بگیرند؟

بنا به گزارش دپارتمان تجارت آمریکا در سال ۲۰۱۴، کشور آمریکا بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار خدمات محتوای الکترونیکی را صادر و ۲۴۰ میلیارد دلار واردات محتوای الکترونیکی داشته است که مازاد تجاری ۱۶۰ میلیارد دلاری را در پی داشته است. این آمار در کشور ما چگونه است؟

امروزه باید تولید محتوای علمی و تخصصی توسط اساتید دانشگاهی بیش از پیش تقویت و بکار گرفته شود. در شرایطی که تولید و اشاعه اخلاق و فرهنگ غنی و زیبای اسلامی و مذهبی با رویکرد جهانی، مخاطبان و طرفداران خاص خود را دارد و آنچه که از آن به دنیا منعکس می شود بد اخلاقی و بی فرهنگی است، ما می توانیم به زمینه های لازم برای تولید و فروش آنچه که در آن مزیت ویژه داریم توجه کنیم و خود را از انزوا خارج کنیم. ما می توانیم از ابزارها و بسترهای شبکه های جهانی برای تجاری سازی و رواج تولید و اشاعه فرهنگ غنی و بی بدیل ایرانی استفاده نمائیم. ما می توانیم در روند جهانی سازی و جهانی شدن به بزرگی اصالت فرهنگ و تمدن خودمان نقش ایفا کنیم.

ما می توانیم با تجاری سازی تولیدات فرهنگی در عرصه جهانی موجبات رونق اقتصادی اهالی هنر و فرهنگ را بوجود آوریم و تولیدات خود را به لحاظ کمی و کیفی غنای بیشتر ببخشیم.

ما می توانیم به نسل جوان و پر شور کشور راهی را نشان دهیم که منجر به تجارت پر سود و مفید محتوای دیجیتال شود.

ما می توانیم در تولید محصولات علمی و فرهنگی و هنری و مذهبی سرآمد باشیم تنها در صورتی که بتوانیم راه تجارت الکترونیک را به عرصه های جهانی باز کنیم و با تکیه بر تولیدات مغزافزاری که مزیت ویژه ما محسوب می شود و هیچکس نمی تواند آنرا تحریم نماید، سهم بیشتری در تجارت جهانی اطلاعات داشته باشیم و رکود حاکم بر تولیدات محتوایی و علمی را پایان بخشیم. شرکت مبین وان کیش بعنوان یک تجمیع کننده سرویسهای دیجیتال و با راه اندازی شتابدهنده تخصصی مبین لند به عنوان ناشر بین المللی گیم، با عنایت به همه این موارد تلاش می نماید بسترهای لازم را برای صادرات محتوای فاخر ایرانی بخصوص گیم را در عرصه جهانی مهیا نماید و سهم خود را در پیشبرد اهداف اقتصاد دیجیتال ولو اندک ایفا نماید.

 

 

منبع شتاب‌دهنده مبین لند ناشر بین‌المللی گیم
نویسنده / مترجم حمید نصیری / مدیرعامل مبین لند
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.