جنون NFT؛ تخته‌سنگی با فرمت JPEG به قیمت ۶۰۰ هزار دلار به فروش رفت

قیمت ارزان‌تر‌ین تصویر JPEG تخته‌‌سنگ اتریوم موجود در بازار، تنها در عرض دو هفته ۹۰۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش فاواپرس، بعد از اینکه جاستین سان، مدیرعامل شبکه ترون، در تاریخ ۲۲ آگوست (۳۱ مرداد) اعلام کرد که یک تخته‌سنگ اتریومی را به قیمت نیم میلیون دلار خریداری کرده است، قیمت ارزان‌ترین سنگ موجود برای فروش تا یک میلیون دلار بالا رفت.

به گزارش دیکریپت، مجموعه تخته‌سنگ‌های اتریوم، عکس‌هایی از قطعه‌سنگ‌هایی با فرمت JPEG هستند که تنها برای داد و ستد به‌ کار می‌روند.

باور اینکه شخصی ۶۰۸ هزار دلار تنها برای تصویر یک تخته‌سنگ هزینه کند، غیر ممکن به نظر می‌رسد؛ اما واقعیت این است که تصویر ساده‌ی تخته‌سنگی از پروژه‌ NFT مجموعه تخته‌سنگ‌های اتریوم، چندی پیش به همین قیمت فروخته شد و حالا فروشندگان برای این JPEG-های گران‌قیمت هزینه بیشتری طلب می‌کنند.

تا تاریخ ۲۳ اگوست (اول شهریور) ارزان‌ترین سنگ این مجموعه ارزشی معادل یک میلیون دلار داشت و یک روز قبل از این افزایش قیمت، ارزان‌ترین تخته‌سنگ این مجموعه ۳۰۵ هزار دلار و دو هفته قبل از آن تنها ۱۰۰ هزار دلار معامله شده بود.

Ethereumrockprices

 

خریداران ارزان‌ترین عکس‌های سنگ اتری که روز ۲۲ آگوست خرید خود را انجام داده بودند، می‌توانستند با فروش آن‌ها در فردای همان روز ۴۰۰ هزار دلار سود ببرند.

این سنگ‌ها، توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) مبتنی بر بلاکچینی هستند که مالکیت اقلام دیجیتال مانند تصاویر و فایل‌های ویدیویی یا دارایی‌های فیزیکی را نشان می‌دهند.

تعداد صد عدد تصویر سنگ اتر در مجموعه سنگ‌های اتریوم وجود دارد که همه در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) و اوایل پیدایش NFT-ها ایجاد شده‌اند. این تصاویر از اسباب‌بازی Pet Rock در دهه هفتاد میلادی الهام گرفته شده‌اند و منشأ آن‌ها پایگاه داده‌ای برای قطعات هنری بدون حق امتیاز است.

رنگ‌آمیزی تصویر این صد سنگ‌ متفاوت است؛ اما در شکل و اندازه‌ تفاوتی با هم ندارند.

برای مثال تصویر سنگ اتر شماره‌ ۵۵ که منجر به جهش قیمتی در معاملات شده بود، یکی از چهار سنگ آبی‌رنگ بود.

این سنگ در آخرین روز مرداد ۱۴۰۰ با قیمت ۴۰۹ هزار دلار به فروش رفت.

جاستین سان به ولخرجی‌های پرزرق‌وبرق شهرت دارد. او در تاریخ ۲۲ آگوست با انتشار پستی در توییتر اعلام کرد که تصویر تخته‌سنگی به ارزش نیم میلیون دلار را خریداری کرده است که البته ربات توییتری EtherRocks دو ساعت قبل از آن، توییت جاستین سان، فروش یکی از سنگ‌های این مجموعه به مبلغ ۵۸۰ هزار دلار را تأیید کرده بود. سان مشخص نکرد که کدام تخته‌سنگ را خریده؛ اما با توجه به توییت‌های او، سنگ خریداری‌شده خاکستری‌رنگ است.

Justin-Sun-Tweet

انگیزه‌ خرید سنگ‌های اتریوم اتر چیست

اندرو کنگ، از گردآورندگان NFT‌ و مالک دو عدد از این تصاویر سنگ‌ها، در توییتی دلیل خرید آن‌ها را این‌گونه توضیح داد:دلیل خرید برخی از NFT-ها می‌تواند زیبایی آن‌ها به لحاظ رعایت اصول هنری، داستان پیدایش شگفت‌انگیز آن‌ها یا کاربردشان در بازی‌های ویدیویی باشد. البته در مورد تصاویر این سنگ‌ها هیچ‌کدام از دلایل بالا صدق نمی‌کند.

او اضافه کرد:حتی متا‌دیتا‌ی تصاویر این سنگ‌ها در جایی ذخیره نمی‌شود و مالکیت دائمی برای هیچ اثر هنری بصری وجود ندارد.

Andrew-Kang-Tweet

همین امر می‌تواند دلیل محبوبیت این سنگ‌ها باشد؛ مالکیت جسمی تا این حد بی‌فایده تنها می‌تواند مثال بارزی از خودنمایی باشد.

در همین راستا، در یادداشتی در وب‌سایت این پروژه نوشته شده است: این سنگ‌های مجازی به‌ جز قابلیت خرید و فروش و احساس غرور مالکیت یکی از صد سنگ موجود در بازی، هیچ هدف دیگری ندارند.

توسعه‌دهنده ناشناس مجموعه سنگ‌های اتریوم، با ترکیب دو فناوری بلاک چین و دیپ‌ فیک، پروژه دیگری به نام NFT Sprites را در تاریخ مارس ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) راه‌اندازی کرد.

این پروژه که شامل صد آواتار متحرک طراحی‌شده با هوش مصنوعی بود، به اندازه سنگ‌های اتریوم جلب توجه نکرد؛ تا جایی که ارزان‌ترین آن‌ها تنها با قیمت ۱٫۹ اتر (معادل ۶۲۰۰ دلار در زمان معامله) به فروش رسید.

هوش مصنوعی در دهه‌های گذشته مبحثی بسیار جذاب‌تر از بازی Pet Rock محسوب می‌شد؛ اما امروزه هیچ نوآوری در هوش مصنوعی به گرد پای سنگ‌های JPEG در بازی‌های NFT نمی‌رسد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.