اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مشخص شدند

نمایندگان مجلس در جلسات کمیسیون‌های مختلف امروز (۱۳شهریورماه) نمایندگان خود برای حضور در کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را مشخص کردند. با اینکه گفته شده بود از ۹ کمیسیون اعضای کمیسیون ویژه انتخاب می‌شوند؛ اما درحال حاضر چهار کمیسیون نمایندگان خود را انتخاب کردند.

به گزارش فاواپرس، در جلسات امروز چهار اعضای انتخاب شده بدین قرار است: از کمیسیون آموزش و تحقیقات؛ احمدحسین فلاحی و مهرداد ویس کرمی انتخاب شدند.

احمد امیرآبادی فراهانی و محمد باقری بناب از کمیسیون اقتصادی برای حضور در کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت معرفی شدند.

غلامرضا منتظری، بیژن نوباوه‌وطن، حسین میرزایی و سیدعلی یزدی‌خواه از کمیسیون فرهنگی در کمیسیون ویژه طرح صیانت حضور خواهند داشت.

رضا تقی پور و لطف الله سیاهکلی، علی جدی و مصطفی طاهری از کمیسیون صنایع و معادن به عنوان اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی انتخاب شدند.

پیشتر علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود با تصمیم هیات رئیسه مجلس از حدود ۹ کمیسیون درخواست شده تا نفرات منتخب خود را برای حضور در این کمیسیون ویژه اعلام کنند.حالا ۴ کمیسیون نماینده‌‌های خود را انتخاب کردند و ۵ کمیسیون دیگر باقیمانده است.

پس از انتخاب اعضا و انتخاب هیات رئیسه این کمیسیون، فعالیت این کمیسیون مهرماه آغاز می‌شود. طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» نخستین بار در مهرماه ۹۷ در مجلس دهم مطرح شد. در آن‌زمان این طرح با واکنش‌های بسیاری از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه مواجه شد و در نهایت در مجلس دهم مسکوت ماند.

در مجلس یازدهم آبان ماه ۹۹، در حالیکه طرح صیانت از حقوق کاربران در کمیسیون فرهنگی در حال بررسی بود، طرحی با نام «طرح حمایت از کاربران و خدمات فضای مجازی» اعلام وصول شد که به خاطر شباهت با طرح صیانت از حقوق کاربران مورد نقد قرار گرفت. در آن زمان رضا تقی‌پور، نماینده عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که این طرح تکمیل شده طرح صیانت از حقوق کاربران است.

«طرح صیانت از حقوق کاربران» در مردادماه ۹۹، با تغییرات بسیار و تحت عنوان «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» اعلام وصول شد و با نگاهی به متن چند پیش‌نویس آن می‌توان دریافت کرد که طرح جدید ترکیبی از طرح «صیانت از حقوق کاربران» و «طرح حمایت از کاربران و خدمات فضای مجازی» است.

اصل ۸۵ شدن طرح جدید در تیرماه ۱۴۰۰ دردستور کار مجلس قرار گرفت و با نقدها و اعتراض بسیاری از کارشناسان و حتی کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. به این صورت این طرح در صحن علنی بررسی نخواهد شد و در یک کمیسیون مشترک بررسی و سپس به صورت آزمایشی به اجرا درخواهد آمد. با اینکه نقدها به این موضوع بسیار بود و چندبار ازدستور کار خارج شد؛ اما در مردادماه اصل ۸۵ شدن این طرح در مجلس رای آورد و حتی درخواست برخی از نمایندگان به لغو این موضوع هم مورد توجه باقی نمایندگان قرار نگرفت و رای نیاورد. حالا پس از رای اعتماد وزرای دولت سیزدهم و به پایان رسیدن تعطیلات نمایندگان، آنها در کمیسیون‌های مختلف در حال تعیین اعضای کمیسیون ویژه هستند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.