اتحادیه‌ی اروپا به دنبال افزایش مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از گوشی‌های هوشمند است

گفته می‌شود اعضای اتحادیه‌ی اروپا در تلاش هستند تا شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از محصولاتشان را به ۷ سال برسانند.

به گزارش راه فناوری، چند ماهی است که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌ هوشمند برای جلب رضایت مشتریان خود به دنبال افزایش مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از محصولاتشان هستند. تا پیش از شروع چنین اتفاقاتی، شرکت‌های سازنده‌ی تلفن‌ هوشمند از محصولات پایین‌رده و میان‌رده به مدت ۱ تا ۲ سال و از محصولات بالارده به مدت ۲ تا ۳ سال پشتیبانی نرم‌افزاری می‌کردند.

شیوه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری به این صورت بود که گوشی‌های هوشمند مورد نظر با توجه به مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری آپدیت‌های بزرگ دریافت می‌کردند که شامل نسخه‌های جدید اندروید می‌شد. در واقع محصولات میان‌رده یا پایین‌رده می‌توانستند ۱ یا ۲ نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل اندروید را تجربه کنند و پرچم‌داران امکان دریافت ۲ یا ۳ نسخه‌‌ی بعدی اندروید را داشتند. البته سیاست‌های پشتیبانی نرم‌افزاری هر شرکت با دیگری متفاوت بود؛ اما به نظر می‌رسد اتفاقات رخ‌داده طی ماه‌های گذشته، تصمیمات شرکت‌های سازنده را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است.

پس از اینکه کاربران از افزایش مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از گوشی‌های هوشمند استقبال کردند، شرکت‌های سازنده دست به افزایش آن برای محصولات مختلف خود زدند. حتی اخباری منتشر شد که سامسونگ در حال افزایش مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از محصولات خود تا مدت ۵ سال است.

اما به گزارش GSMArena، برخی از اعضای اتحادیه‌ی اروپا به دنبال افزایش این مدت‌زمان تا ۷ سال هستند. گویا دولت آلمان در حال لابی‌گری با اعضای دیگر اتحادیه‌ی اروپا است تا شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌ هوشمند را وادار به افزایش مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از محصولاتشان کنند.

اگر آلمان بتواند اعضای دیگر اتحادیه‌ی اروپا را برای اعمال سیاست‌های جدید راضی کند، شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند مجبور به ارائه‌ی خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای مشتریان اروپایی به مدت‌زمان ۷ سال خواهند بود؛ به این صورت که شرکتی مانند شیائومی یا سامسونگ باید در کنار ارائه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری از محصولاتشان به مدت ۷ سال، خدمات پس از فروش شامل تعمیر و تعویض قطعات ارائه بدهند.

شاید چنین اتفاقی از نظر سخت‌افزاری ممکن باشد؛ به این صورت که شرکت‌های سازنده به مدت ۷ سال خدمات پس از فروش شامل تعمیر یا تعویض قطعات ارائه دهند؛ اما مشکل اصلی ارائه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری خواهد بود. در واقع امکان دارد  در نسخه‌ی جدید اندروید امکاناتی ارائه شود که دستگاه‌های قدیمی قابل هماهنگ‌سازی یا پشتیبانی از ویژگی‌های آن نباشند. همین امر می‌تواند پشتیبانی نرم‌افزاری ۷ ساله را به تنها ارائه‌ی پچ‌ امنیتی یا برطرف ساختن باگ‌های احتمالی خلاصه کند.

در هر صورت قوانین جدید به نفع کاربرانی خواهد بود که از گوشی هوشمندشان به مدت طولانی استفاده می‌کنند و قصد تعویض آن را حداقل برای ۷ سال ندارند. در حال حاضر اکثر محصولات موجود در بازار از پشتیبانی نرم‌افزاری به مدت ۲ سال برخوردار هستند که البته در پرچم‌داران به ۳ سال افزایش می‌یابد. اگر از پرچم‌داران سامسونگ خریداری کرده باشید، می‌توانید از پشتیبانی نرم‌افزاری به مدت ۴ سال برخوردار شوید.

پشتیبانی نرم‌افزاری در محصولات اپل البته کمی تفاوت دارد و دارندگان آیفون  از ۵ تا حتی ۶ سال پشتیبانی نرم‌افزاری برخوردار می‌شوند که شامل انتشار نسخه‌ی جدید iOS است و در انتشار پچ‌های امنیتی خلاصه نمی‌شود.

رسانه‌ها توجیهات قابل توجهی در مورد افزایش مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند ارائه داده‌اند. گویا با پشتیبانی بلندمدت از تلفن‌های هوشمند می‌توان به افزایش عمر آن‌ها و درنتیجه کاهش تولید زباله‌های مرتبط با تجهیزات الکترونیکی کمک کرد. درواقع تمامی تلاش‌های دولت آلمان علاوه بر کمکی که به کاربران گوشی‌ هوشمند می‌کند، برای محیط زیست نیز مفید خواهد بود.

در کنار طرح ۷ ساله، گویا طرح ۵ ساله نیز مطرح شده است؛ اما شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌ هوشمند بر ارائه‌ی خدمات پس از فروش به مدت ۳ سال پافشاری می‌کنند. طبیعتا هرچه مدت‌زمان پشتیبانی از محصولات کمتر باشد به نفع شرکت‌های سازنده خواهد بود؛ زیرا کاربران را متقاعد می‌سازد که عمر مفید محصول در اختیارشان تنها ۳ سال است و پس از پایان آن باید به فکر خرید تلفن هوشمند جدیدی باشند.

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.