شبکه بیت کوین ۷۰۰هزارمین بلوک خود را تولید کرد

ماینر‌های بیت‌کوین دیروز ۲۰ شهریور ۷۰۰ هزارمین بلوک شبکه بیت‌کوین را تولید کردند و این اتفاق نقطه عطفی دیگر برای شبکه‌ای بود که مخالفانش از زمان راه اندازی‌اش در سال ۲۰۰۹ بارها مدعی مرگ این شبکه شده‌اند.

به گزاش فاواپرس، بیت‌کوین در کمتر از دو سال پس از راه‌اندازی خود ۱۰۰ هزار بلوک تولید کرد و این شبکه در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۱۹، ۶۰۰ هزار بلوک را تکمیل کرد. در آن زمان بیت‌کوین تنها ۸ هزار دلار قیمت داشت و امروز این رمزارز بیش از ۴۵ هزار دلار قیمت دارد و پیش از این اوج قیمت بیش از ۶۱ هزار دلار را نیز به ثبت رسانده است.

در زمان نگارش این خبر مجموعا ۱۸ میلیون و ۸۱۲ هزار ۸۰۶ بیت‌کوین یا ۸۹.۵ درصد از کل ذخیره بیت‌کوین جهان در بازار در حال گردش هستند. به طور متوسط شبکه بیت‌کوین هر ۱۰ دقیقه یک بار یک بلوک تولید می‌کند و سختی شبکه ماینینگ نیز روی این زمان تاثیرگذار است. سختی شبکه بیت‌کوین تقریبا هر دو هفته یک بار تنظیم شده و در واقع سختی استخراج را برای ماینرها مشخص می‌کند. با توجه به روند فعلی، آخرین بیت‌کوین جهان در سال ۲۱۴۰ استخراج می‌شود.

بیت‌کوین قرار است یک بازار خود تنظیمی با سیاست‌های اجباری و کد نویسی شده باشد که نیازی به شرکای خارجی نخواهد داشت. برای مثال برخلاف خزانه داری آمریکا تصمیماتش روی مقیاس و نرخ رشد پول تاثیر گذار است، بیت‌کوین سرحد مشخصی دارد و بدون استفاده از سخت افزار خاص قابل استخراج نیست؛ یعنی هیچ نهادی به صورت دستوری بیت‌کوین عرضه نمی‌کند.

در حالی که بیت‌کوین رد پای محیط زیستی سالمی ندارد اما مصرف انرژی این شبکه تنها کسری از کل انرژی مصرفی رد جهان است. بسیاری برای استفاده از انرژی پاک در فرایند استخراج بیتکوین تلاش کرده‌اند و برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از استخراج بیت‌کوین در آمریکا با انرژی تجدید پذیر انجام می‌گیرد.

چند بلوک برای بیت‌کوین باقی است

شبکه بیت‌کوین در ازای ساخت بلوک به ماینر‌های دخیل در فرایند ساخت بلوک پاداشی به شکل بیت‌کوین ارائه می‌کند، مقدار این پاداش که در حال حاضر ۶.۲۵ بیت‌کوین در ازای هر بلوک است پس از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلوک به نصف کاهش پیدا می‌کند.

با کاهش سرعت استخراج، عرضه بیت‌کوین جدید هم کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل است که ۱۸ میلیون و ۸۱۲ هزار بیت‌کوین در طول دوازده سال استخراج شده و براساس برآورد‌ها، استخراج باقی‌ مانده آن که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بیت‌کوین است تا ۱۲۰ سال دیگر ادامه دارد.

در حالی که شبکه بیت‌کوین برای تعداد بیت‌کوین‌ها محدودیت قائل شده اما هیچ سرحدی برای تعداد بلوک‌های این شبکه وجود ندارد.

زنجیره بلوکی که در یک بلاک‌چین ایجاد می‌شود، در واقع هسته اصلی و حاوی اطلاعات شبکه از جمله تاریخچه تمام تراکنش‌ها است. بنابراین حتی پس از اینکه ۲۱ میلیون بیت‌کوین نیز استخراج شوند، این زنجیره بلوکی باید به کار خود ادامه دهد و ماینرها باید به ثبت تراکنش‌ها و اطلاعات شبکه ادامه دهند.

ماینرها که در حال حاضر و تا زمانی که بیت‌کوین از الگوریتم گواه بر کار یا اثبات کار استفاده می‌کند جزء ضروری این شبکه هستند، از دو راه درآمد دارند، اولین و مهمترین آن (البته در حال حاضر) پاداش استخراج بلوک است. دومین راه هزینه تراکنش‌ها است که بین ماینر‌های دخیل در انجام هر تراکنش توزیع می‌شود.

از آنجایی که شبکه بیت‌کوین هرسال بزرگتر و تعداد کاربرانش بیشتر می‌شود، درنتیجه تعداد تراکنش‌های شبکه نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل حتی پس از پایان فرایند استخراج نیز اگر شبکه بیت‌کوینی باقی باشد، تعداد تراکنش‌ها در حدی است که درآمد خوبی برای ماینر‌ها خواهد داشت.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.