تحریم‌ هواوی در دولت بایدن ادامه خواهد داشت

بر اساس گزارش‌ها، دولت جدید ایالات متحده برنامه‌ای برای رفع تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه هواوی در نظر ندارد.

به گزارش فاواپرس، پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، تنش‌های دولت چین و ایالات متحده بالا گرفت که نتیجه‌ی آن تحریم‌ شرکت‌های چینی بود و در میان آن‌ها، شناخته‌شده‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت هواوی نام داشت که در بازار گوشی‌ هوشمند، تبلت‌ و همچنین تراشه‌ی مناسب برای گجت‌های قابل حمل رشد قابل توجهی کرده بود.

دولت ترامپ، هواوی را متهم به سرقت اطلاعات شهروندان آمریکایی و تحویل آن به دولت چین کرد و درنتیجه سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها برای شرکت چینی در نظر گرفته شد؛ تحریم‌هایی که توانست ضربه‌ی سختی به هواوی بزند. شرکت چینی بخش قابل توجهی از سهم خود در بازار گجت‌های قابل حمل و تراشه‌ را از دست داد و حتی برای تولید محصولات جدید به مشکل خورد.

در حال حاضر مشکلات هواوی در تولید تراشه همچنان ادامه دارد و حتی نمی‌تواند از شرکت‌های آمریکایی مانند کوالکام، تراشه‌ی 5G خریداری کند. مشکل مورد نظر در مورد شرکت‌های غیر آمریکایی مانند سامسونگ و TSMC نیز وجود دارد. هر دو شرکت قادر به تولید تراشه‌های کرین هواوی هستند و سامسونگ حتی می‌تواند با تراشه‌های اگزینوس، نیاز هواوی را تأمین کند؛ اما ترس از تحریم‌های دولت آمریکا به دلیل همکاری با هواوی سبب شده است سامسونگ برنامه‌ای برای همکاری با شرکت چینی نداشته باشد و TSMC به‌صورت محدود با هواوی کار کند.

اما شایعاتی وجود داشت که پس از روی کار آمدن دولت بایدن و گرفتن قدرت از ترامپ، امکان مذاکره و لغو تحریم‌های هواوی وجود دارد. GizmoChina در این رابطه می‌نویسد رئیس جمهور جدید آمریکا برنامه‌ای برای رفع تحریم‌های هواوی ندارد و کماکان شرکت چینی باید با موانع ایجادشده مانند عدم امکان همکاری با شرکت‌های آمریکایی در زمینه‌ی ارتباطات 5G دست‌وپنجه نرم کند.

هواوی از سال ۲۰۱۹ مورد سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها قرار گرفت و به نظر می‌رسد آنر که چندی پیش یکی از زیرمجموعه‌های هواوی بود نیز امکان دارد به فهرست شرکت‌های تحریم‌شده‌ی چینی اضافه شود. الن استوس، معاون بازرگانی صنعت و امنیت ایالات متحده، گفته است فعالیت‌های آنر و محصولات این شرکت را از نزدیک دنبال خواهد کرد.

سران هواوی گفته‌اند که آنر به دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین عدم امکان تأمین قطعات مورد نیاز برای تولید محصولات جدید مستقل شده است و در حال حاضر هواوی هیچ نقشی در تولید محصولات جدید این برند و هیچ سهمی از آن در اختیار ندارند. در واقع آنر به‌صورت کامل از این مجموعه جدا شده است.

هواوی همچنان در فهرست شرکت‌های تحریم‌شده توسط ایالات متحده قرار دارد؛ اما ممکن است آنر نیز در آینده به این فهرست اضافه شود و فعالیت‌های آن به‌شدت تحت تأثیر قرار بگیرد. مقام‌های آمریکا به رسانه‌ها پاسخ داده‌اند که هواوی به دلیل اینکه خطری برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است و عوض شدن رئیس جمهور به‌تنهایی نمی‌تواند باعث رفع تحریم‌ها و خارج شدن هواوی از فهرست شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.