130 میلیارد تومان میان زیان‌دیده‌های صرافی کریپتولند توزیع شد

سخنگوی قوه قضاییه خبر از توزیع ۱۳۰ میلیارد تومان به زیان دیده‌های خرید از صرافی رمزارزی «کریپتولند» داد.

به گزارش فاواپرس، مدیر صرافی رمزارزی «کرپتولند»، سینا استوی، اردیبهشت ماه گذشته (۱۴۰۰) به جرم کلاهبرداری دستگیر شد و همان زمان با مسدود شدن صرافی رمزارز کریپتولند، دسترسی کاربران این صرافی به رمزارزهای خریداری شده‌اشان مسدود شد. در آن زمان پلیس فتا اعلام کرد سرمایه کاربران «کریپتولند» در صورتی که در سایت گرداب ثبت‌نام کنند بازگشت داده می‌شود، حال سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که حدود ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین ۷ میلیون دلار از این شبکه کشف و تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان بین متضررین توزیع شده است.

در آن زمان دلیل بازداشت استوی ایجاد توکن بدون پشتوانه BRG و اخلال در نظام اقتصادی اعلام شد. ذبیح‌الله خداییان اعلام کرد: با کمک سازمان اطلاعات سپاه و دادسرای تهران اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آنها جهت توزیع بین مالباختگان صورت گرفته است. طبق گزارش ایسنا، در این پرونده حدود هشت نفر بازداشت هستند و افراد زیادی در این پرونده متضرر شده اند. این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آن‌ها بیش ۲۰۰ میلیارد تومان است.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه تا کنون پرونده «کریپتولند» مهمترین پرونده این قوه در خصوص رمزارزها بوده است گفت: « بحث رمز ارزها بازار خطرناکی است که افراد باید توجه کنند که از ورود به این بازار جدا خودداری کنند؛ چراکه امکان کلاهبرداری در آن بسیار بالاست. حتی در درصورت شناسایی کلاهبرداران، ردیابی اموال آنها بسیار مشکل است. بنابراین از ورود به این بازار باید جدا تا زمانیکه سامان پیدا نکرده خودداری شود.»

خداییان از نمایندگان مجلس و دولت خواست که با توجه به پدیده رمز ارزها، نسبت به ساماندهی در این زمینه اقدام کنند و اگر بناست مسئولان آن را به رسمیت نشناسند باید صریحا با تصویب قانون خرید و فروش یا فعالیت در این زمینه را منع کنند.

او اضافه کرد: « از سویی اگر بناست رمزارزها به رسمیت شناخته شود نیاز به زیرساخت قانونی دارد و باید ساماندهی صورت گیرد؛ چراکه اگر ساماندهی نشود ممکن است در آینده با پدیده ای شبیه به موسسات اعتباری غیرمجاز مواجه شویم.»

هفته گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس با ارائه گزارشی به صحن مجلس وضعیت خرید و فروش رمزارز را بررسی کرد. در آن گزارش طرحی برای ساماندهی رمزارزها به مجلس پیشنهاد شده بود اما نماینده حقوقی بانک مرکزی از مجلس خواست این طرح را در حالت مراعا نگه دارد تا آنان لایحه‌ای را ارائه دهند. طبق اعلام نماینده بانک مرکزی دولت با همکاری بخش‌های مخلتف و درگیر با این موضوع در حال تهیه لایحه‌ای در خصوص ساماندهی بازار رمزارزها است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.