مدیرعامل تسلا: کمبود تراشه سال آینده به پایان می‌رسد

موضوع کمبود چیپ مدت‌هاست که صنایع مختلف را تحت تاثیر گذاشته و خیلی از شرکت‌ها تولید خود را به دلیل کمبود چیپ متوقف کرده‌اند. این موضوع باعث شده تا کشور‌های جهان، طرح‌های ویژه‌ای را برای کمک به تولید چیپ در نظر بگیرند و شرکت‌های تولید چیپ نیز با سرمایه‌گذاری‌های عظیم به دنبال توسعه تولیدات خود باشند.

به گزارش فاواپرس به نقل از CNBC، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، روز جمعه در این‌باره گفت از نگاه او بحران نیمه رسانا یک مشکل کوتاه مدت است و سال بعد به پایان می‌رسد. او معتقد است که این مسئله به یک مشکل بلند مدت تبدیل نمی‌شود.

ماسک روز جمعه در یک مراسم تکنولوژی ایتالیایی که به صورت آنلاین پخش شد گفت: «شرکت‌های تولید چیپ در حال تولید انبوه هستند و من فکر می‌کنم تا سال آینده ظرفیت چیپ افزایش می‌یابد.»

کمبود چیپ باعث شد تا حتی تولید تلویزیون و لوازم جانبی شرکت سامسونگ، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چیپ جهان هم با مشکل مواجه شود.

مثال‌های این چنین بسیارند؛ چیپست‌های نیمه‌هادی در حال حاضر تقریبا در تمام صنایع کاربرد دارد. خودروسازان در بسیاری از قسمت‌های خودرو از جمله سیستم‌های کمک راننده و مدیریت موتور به چیپ نیمه رسانا وابسته هستند و کمبود آن باعث شده تا شرکت‌های بزرگی مثل فورد، فولکس واگن، جگوار و لندروور برخی از کارخانه‌های خود را تعطیل و تولیدات خود را کاهش دهند.

ایلان ماسک می‌گوید دوران کمبود چیپ تا سال آینده میلادی به پایان می‌رسد. به گفته ماسک کارخانه‌های جدید، این کمبود چیپ را جبران می‌کنند. اما ماسک مشخص نکرد که دقیقا به کدام شرکت‌ها اشاره دارد.

غول‌های بزرگ تولیدات چیپ از جمله اینتل، سامسونگ و TSMC از احداث کارخانه‌های جدیدی در آمریکا خبر داده‌اند اما این واحد‌های تولیدی چند سالی تا بازدهی و تولید فاصله دارند.

گلن اودانل، نماینده ارشد تحقیقات در شرکت مشاوره فارستر می‌گوید کمبود چیپ ممکن است تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند.

او ماه آوریل در یک پست وب‌لاگی گفت: «از آنجایی که تقاضا بالا و عرضه محدود خواهد بود، ما انتظار داریم که این کمبود در سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد و تا ۲۰۲۳ هم کشانده شود.»

دولت‌های بزرگ جهان از جمله چین، آمریکا و قدرت‌های اقتصادی اروپا همگی برای احداث کارخانه‌های جدید تولید چیپ یارانه‌هایی را در نظر گرفته‌اند و شرکت‌هایی مثل اینتل، سامسونگ و TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چیپ جهان، با استفاده از این کمک‌های دولتی به دنبال احداث کارخانه‌های تولیدی جدید در این مناطق هستند.

خرداد ماه امسال، سنای آمریکا طرحی را با اتفاق نظر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به تصویب رساند که بودجه ۵۲ میلیارد دلاری را به بخش تولید و تحقیقات چیپ نیمه رسانا اختصاص می‌دهد. دولت چین هم براساس برنامه پنج ساله جدیدش قرار است تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار یارانه به شرکت‌های نیمه رسانا اختصاص دهد.

تاثیر کمبودها بر تسلا

ماسک پیش از اشاره به کمبود چیپ اعلام کرد شرکت تسلا در سه ماهه سال جاری با مشکلاتی در زنجیره عرضه مواجه شد.

او گفت: «این سه ماهه یکی از دشوارترین مشکلات زنجیره عرضه را در دوران حیات تسلا به دنبال داشت. تسلا مشکلاتی مشابه را در زمینه تامین قطعه تجربه کرد که تا حدی در سه ماهه دوم و سوم هم ادامه پیدا می‌کند. روشن است که بسیاری در مورد کمبود چیپ شنیده‌اند. این یک مشکل بسیار بزرگ است.»

شرکت مشاوره الیکس‌پارتنرز (AlixPartners) همین هفته پیش‌بینی کرد کمبود چیپ تنها در یک سال آتی ۲۱۰ میلیارد دلار به صنعت خودروسازی ضرر وارد می‌کند.

مارک ویک‌فیلد، رهبر جهانی بخش خودروسازی و صنعتی در شرکت الیکس‌پارتنرز، در بیانیه‌ای گفت: «همه امیدوار بودند که تا الان کمبود چیپ رفع شده باشد، اما حوادث ناخوشایندی مثل قرنطینه کووید-۱۹ در مالزی و ادامه مشکلات در جاهای دیگر باعث تشدید مشکلات شد.»

تولیدکنندگان خودرو در بخش‌های مختلفی مثل سیستم برق و سنسور‌های ترمز، سیستم‌های محیط زیستی و دوربین‌های خودرو از نیمه رسانا استفاده می‌کنند. هرچه خودرو هوشمند‌تر باشد، چیپ‌های بیشتری هم در آن استفاده شده است.

تسلا در سال ۲۰۱۹ تولید خودرو‌های مجهز به چیپ‌های AI اختصاصی را آغاز کرد؛ این چیپ ها به تصمیم‌گیری‌های نرم‌افزاری در پاسخ به حوادث جاده کمک می‌کنند.

ماسک جولای امسال اعلام کرد که کمبود چیپ باعث شده تا تولید محصولی به نام «Powerwall» از تسلا که به عنوان یک باتری پشتیبان در خانه عمل می‌کند با تاخیر مواجه شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.