آنکتاد گزارش می‌دهد:

مهاجرت محققان هوش مصنوعی ایران به آمریکا

ایران و هند طبق آخرین گزارش آنکتاد سهم قابل توجهی از پرورش محققان هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده‌اند هر چند که بسیاری از آنان به کشورهای توسعه یافته مهاجرت کرده‌اند، طبق این گزارش اکثر محققان هوش مصنوعی در آمریکا و چین فعالیت می‌کنند.

به گزارش فاواپرس، ایران با وجود پرورش بخش مهمی از محققان هوش مصنوعی، درصد کمی از آنها را میزبانی می‌کند. البته گزارش آنکتاد نشان داده است که شکاف موجود بین چند کشور قدرتمند با کشور‌های در حال توسعه باعث شده تا استعداد‌های این کشور‌ها عمدتا به کشور‌های ثروتمند مهاجرت کنند.

طبق بررسی‌های آنکتاد در حدود ۵۹ درصد از محققان هوش مصنوعی در آمریکا و ۱۱ درصد آنان در چین فعالیت می‌کنند.

همانطور که در گزارش شاخص نوآوری جهانی هم مشهود بود، ایران در حوزه نظری علم و تکنولوژی یا بخش تحقیقات عملکرد خوبی دارد. اما زمانی با مشکل مواجه می‌شویم که وارد مرحله عملی و اجرایی شویم.

سهم هر کشور از محققان هوش مصنوعی؛ سمت راست کشور‌های مبدا و سمت چپ کشور‌های محل کار یا میزبان محققان هوش مصنوعی

 

تحقیقات نشان داده است که در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ حدود دو سوم از تمامی دانش آموزان آمریکایی که مدرک استادی و PhD در هوش مصنوعی را دارا بودند از کشور‌های خارجی وارد این کشور شده‌اند.

حرکت محققان هوش مصنوعی از دانشگاه به صنعت هم موضوع مهم دیگری است. در حال حاضر تقاضا برای محققان هوش مصنوعی با مهارت‌های فنی پیشرفته به حدی در صنعت زیاد است که شاید استعداد‌های چندانی برای تحقیقات در زمینه منافع عمومی باقی نماند. محققان معتقدند که توزیع نامساوی قدرت محاسباتی در دانشگاه‌ها باعث شده تا نابرابری در حوزه یادگیری عمیق هم افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی نسبت درآمد اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۵

 

اینترنت اشیا نیز موضوع مهم دیگری است که براساس گزارش آنکتاد بازارش در سال به حدود ۳۰۹ میلیارد دلار می‌رسد. پیش بینی شده است که این بازار در سال ۲۰۲۱ به ۳۸۱/۳۰ میلیارد دلار برسد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که خاورمیانه و آفریقای شمالی سرمایه‌گذاری روی توسعه اینترنت اشیا را افزایش می‌دهند و با نرخ رشد ۱۹ درصدی بالاترین نرخ افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه را خواهند داشت. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته سهم درآمد خاورمیانه و شمال آفریقا از اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۵ به حدود ۵ درصد از کل درآمد جهان از این صنعت برسد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.