مجلس به دنبال اتمام اختلاف وزارت ارشاد و صداوسیما برای نظارت بر VODها

اختلاف وزارت ارشاد و ساترا به عنوان نهاد در زیر مجموعه صدا و سیما برای نظارت و صدور مجوز پلتفرم‌های صوت و تصویر کشور و محصولات تصویری آنلاین هنوز به پایان نرسیده که با تشکیل شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای در زیرمجموعه ریاست سازمان صداوسیما عملا اختلاف و ابهام از سطح دولت به درون سازمان صدا و سیما نیز کشیده شد. اینکه کدام نهاد مسوول نظارت و صدور مجوز و تولید محتوا در VODها خواهد بود موضوعی است که در گفتگو با نمایندگان مجلس به آن پرداخته‌ایم.

به گزارش فاواپرس، اوایل مهرماه و زمانی که علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی از بررسی این کمیسیون برای بازگشت نظارت‌‎ بر شبکه نمایش خانگی از ساترا به وزارت ارشاد خبر داد، موضوع نهاد ناظر بر این تولیدات صوتی و تصویری دوباره داغ شد. هرچند محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کرد موضع جدی در این رابطه نگیرد و گفت: «این موضوع باید بدون جنجال رسانه‌ای حل شود.»و از برگزاری جلسات با صدا و سیما و شورای عالی فضای مجازی و نهایی شدن تصمیم‌ها در این زمینه خبر داد هرچند تاکنون خبری از برگزاری این جلسات منتشر نشده است.

بازگشت نظارت بر شبکه‌های نمایش خانگی به وزارت ارشاد نظر مثبت همه نمایندگان را به همراه ندارد. لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع در گفت‌گویی با بیان اینکه وزارت ارشاد از ابتدا تا امروز نشان داده که توان اداره فضای مجازی را ندارد، گفت: «از ابتدا تاکنون نظارت بر نمایش خانگی و VODها به عهده وزارت ارشاد بوده، آیا تا امروز قانونی در این حوزه تدوین کرده است؟ ساترا توانست در این حوزه مقررات‌گذاری کند، مجوز برای vodها صادر کند، شیوه اقدام و نظارتی تعیین کند. البته من نمی‌گویم که در این حوزه کاملا موفق بوده و این نهاد می‌توانست موفق‌تر عمل کند؛ اما در مقابل ارشاد هم در این زمینه گامی برنداشته است، هم بلد نیست، هم تخصص و برنامه و نیروی کافی ندارد.»

سیاهکلی که پیش از نمایندگی مجلس، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بود با تاکید بر اینکه فضای مجازی نیاز به متولی دارد، بیان کرد: «در مورد موجودیت ساترا اختلاف‌هایی وجود دارد. مجلس می‌تواند به این حوزه وارد و این اختلاف را حل کند. در کل فضای مجازی در مورد محتوا باید متولی و مسئول داشته باشد. مسئول آن یا باید ارشاد باشد یا ساترا. این موضوع را مجلس می‌تواند مشخص کند. فعلا با دستور رهبری حوزه صوت و تصویر فراگیر و نه همه بخش‌های فضای مجازی زیر نظر ساترا است. آنهایی که طرفدار این موضوع هستند که نظارت نمایش خانگی به وزارت ارشاد برگردد، به ما بگویند این وزارت‌خانه در حوزه‌های دیگر فضای مجازی چه کاری انجام داده؟»

سیاهکلی در پاسخ به این سوال که تا به حال مجلس در این زمینه چه اقدامی انجام داده، گفت: «به احتمال زیاد در طرح صیانت به این موضوع بپردازیم. البته باید ببینیم در این طرح، نمایندگان به چه حوزه‌هایی از فضای مجازی می‌خواهند وارد شوند. چون این طرح تنها بخشی از فضای مجازی است و همه را دربرنمی‌گیرد.»

سیاهکلی معتقد است که پس از تدوین قانون، نیازمند تنظیم مقررات و نظارت و اداره و هدایت فضای مجازی هستیم و اگر ارشاد می‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد، لایحه به مجلس ارائه دهد و مجلس از این موضوع استقبال می‌کند. او همچنین بیان کرد: «دولتی‌ها لایحه نمی‌آورند. چون این کار سخت است و به دانش و تخصص نیاز دارد. به جای اینکه مجلس در این مورد تعیین تکلیف کند، دولت لایحه بیاورد.»

او در ادامه درمورد عملکرد ساترا گفت: «ساترا نهاد جوانی است و تازه راه‌اندازی شده. ما هم در فضای مجازی دانش لازم را نداشتیم. به نظر من ساترا بهتر از این می‌تواند عمل کند و هنوز به آن جایگاه خوب خود نرسیده است.»

در مقابل مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه هنوز این موضوع در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار نگرفته اما دغدغه نمایندگان است، گفت: «ما نسبت به نحوه نظارت ساترا بر شبکه‌های نمایش خانگی انتقاد داریم و آن نظارتی که باید انجام شود، نشده است. در این زمینه خلأ و ضعف‌های جدی وجود دارد. در این مورد دوستان در وزارت ارشاد علاقمند هستند حوزه نظارت‌ها به وزارت‌خانه برگردد.»

او ادامه داد: «در هفته‌های آتی در این مورد در کمیسیون بحث خواهیم کرد. موافقان و مخالف را دعوت می‌کنیم تا نظراتشان را بشنویم و پس از آن کمیسیون فرهنگی، نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.