دستورالعمل تازه FATF این هفته منتشر می‌شود؛ آیا دفای، NFTها و استیبل کوین‌ها هدف قرار می‌گیرند؟

گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF)، دستورالعمل‌های تازه خود را هفته جاری منتشر خواهد کرد. گفته می‌شود که این دستورالعمل شامل مفادی مخصوص پلتفرم‌های همتا به همتا، استیبل کوین‌ها، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

به گزارش فاواپرس به نقل از کریپتونیوز، این کارگروه همچنین خواهان ارائه شواهد و مدارکی است که با استناد به آنها بتوان گفت کشورهای عضو نسبت به اجرای قانون انتقال اطلاعات (Travel Rule) اقدامات لازم را انجام داده‌اند. تراول رول یا قانون انتقال اطلاعات یکی از اقدامات کلیدی FATF در ارتباط با جرایم حوزه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم است.

کارگروه ویژه اقدام مالی پیش‌تر خواسته بود که کشورهای مختلف نظرات و پیشنهادهایشان را در ارتباط با دستورالعمل سال ۲۰۱۹ این کارگروه ارائه کنند. این دستورالعمل تمرکز ویژه‌ای روی بحث ارزهای مجازی نظیر بیت کوین و ارائه‌دهندگان خدمات ارزهای مجازی مثل صرافی‌ها و کیف پول‌ها داشت.

FATF‌ چندی پیش عنوان کرد که دستورالعمل‌های موجود جامعیت لازم را ندارد. طی بیانیه نشست ماه اکتبر این کارگروه، از صنعت ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک فناوری «پویا» و با رشد «سریع» یاد شده بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: این یعنی پایش مداوم و تعامل بین حوزه خصوصی و عمومی ضروری است.

طبق اعلام کارگروه ویژه اقدام مالی، دستورالعمل جدید ۲۸ اکتبر (۶ آبان) منتشر خواهد شد. این کارگروه در مورد دستورالعمل جدید می‌نویسد: این دستورالعمل به‌طور خاص شفافیت بیشتر در مورد تعریف دارایی‌های مجازی و ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های مجازی را به همراه دارد و از گزارش FATF در مجمع گروه ۲۰ در ارتباط با چگونگی استانداردهای اعمال‌شده روی استیبل کوین‌ها استفاده می‌کند.

این کارگروه ضمن اشاره به ضرورت رفع خطرات تراکنش‌های همتا به همتا، عنوان می‌کند که چنین اقدامی باعث ارائه ابزارهایی می‌شود که با استفاده از آنها می‌توان این خطرات را کاهش داد.

به احتمال زیاد، امور مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی هم زیر ذره‌بین FATF بروند، ولی به نظر نمی‌رسد به این زود‌ی‌ها شاهد قانون‌گذاری سخت‌گیرانه در ارتباط با این حوزه‌ها باشیم. FATF در این باره می‌نویسد: [این نهاد] هوشیار است و از نزدیک حوزه دارایی‌های مجازی و ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های مجازی را زیر نظر دارد تا در صورت وقوع هر تغییر مهمی که نیازمند بررسی بیشتر و شفافیت بیشتر در بحث استانداردها FATF باشد، آن را عملی کند.
به نظر می‌رسد که برخی قانون‌گذاران عضو گروه ۲۰، پیش از این انتظار دستورالعمل‌های شفاف‌تری در مورد NFTها و امور مالی غیرمتمرکز داشته‌اند. اوایل ماه جاری میلادی، کیم جونگ گاک (Kim Jeong-gak)، رئیس واحد اطلاعات مالی کره جنوبی اعلام کرد که کشورش منتظر پیشنهادهای FATF در بحث NFTها و امور مالی غیرمتمرکز است و بر اساس این پیشنهادها عمل خواهد کرد.

همزمان با این اتفاقات، صرافی‌های ارزهای دیجیتال هم خود را برای پذیرش قانون‌گذاری‌های تازه آماده می‌کنند.

طبق اعلام FATF، دستورالعمل‌ها تازه شامل بحث اعطای مجوز و ثبت ارائه‌دهندگان خدمات ارزهای مجازی هم می‌شود. پذیرش قانون انتقال اطلاعات، از جمله ملزومات FATF خواهد بود.

FATF عنوان می‌کند که به بخش خصوصی در پذیرش و اجرای دستورالعمل‌ها و استانداردها کمک خواهد کرد. FATF با بیان این که انتظار دارد دولت‌ها همسو به قوانین این نهاد عمل کنند، می‌گوید هر گونه تخطی عواقبی را به‌دنبال خواهد داشت. FATF با تأکید بر دستورالعمل‌های تازه می‌گوید: کارگروه ویژه اقدام مالی انتظار دارد کشورها و بخش خصوصی در سریع‌ترین زمان ممکن استانداردهای این نهاد را در ارتباط با دارایی‌های مجازی و ارائه‌دهندگان خدمات چنین دارایی‌هایی بپذیرند.

 

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.