حسین اسلامی: بخش خصوصی می‌تواند به پیشرفت شبکه ملی اطلاعات کمک کند

بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به قیمت سال ۱۴۰۰ برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات نیاز است و ظرفیت دولت در بهترین حالت در ۴ سال آینده حتی یک چهارم این عدد نخواهد بود.

به گزارش فاواپرس، حسین اسلامی، رییس هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در یادداشتی در روزنامه‌ی ایران نوشت: به تازگی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بدرستی اعلام کردند که بخش خصوصی توانمندی لازم را برای توسعه شبکه ملی اطلاعات دارد.

اکنون لایه‌های سه‌گانه شبکه ملی اطلاعات یعنی زیرساخت، خدمات و محتوا با پیشرفت خیلی فاصله دارد و از آنجایی که قرائت دولت‌های قبلی از این شبکه با قرائتی که وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، متفاوت است و ایشان خود را فرمانده میدان توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌دانند، باید گفت بخش خصوصی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران می‌تواند به پیشرفت این شبکه کمک کند.

نقش این سازمان در دو بخش زیرساخت و خدمات کاملاً شفاف است و کمیسیون‌های مختلفی در این زمینه داریم.

در لایه خدمات بخش خصوصی می‌تواند در تمام بخش‌ها مانند API ها، مدیریت یکپارچه امنیت، امن سازی، سالم سازی، هویت معتبر، صیانت از داده، میزبانی مراکز داده، تبادل داده، خدمات پایه (جویشگر، پیام‌رسان، ایمیل) رصد و پایش و… حضور فعال داشته باشد. در لایه زیرساخت هم می‌تواند در بخش اطلاعاتی مانند مراکز داده، رصد و پایش شبکه ملی، مراکز داده اختصاصی، مراکز تبادل و پیام اطلاعات، داده عمومی، ابری، توزیع محتوا و… در توسعه و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات کمک کند، چرا که هر کدام از این بخش‌ها دارای کمیسیون خاص خود است.

به‌عنوان مثال در زیرساخت کمیسیون اینترنت و انتقال داده و کمیسیون شبکه بزرگترین بازیگران این شبکه در عرصه خصوصی هستند. در لایه خدمات هم کمیسیون تجارت الکترونیکی و ای او دی و… با اعضای متخصص از دیگر بازیگران بخش خصوصی هستند.

حسین اسلامی رییس هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
حسین اسلامی، رییس هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

بخش خصوصی توانمندی لازم را برای توسعه تمام لایه‌های شبکه ملی اطلاعات دارد ولی آن چیزی که مهم است این است که نگاه وزارتخانه و سازمان فناوری اطلاعات و مجریان شبکه ملی اطلاعات باید از حالت کنونی خارج شود. به عبارتی نباید بعد از طراحی کلی، انجام کار را به بخش خصوصی سفارش دهند بلکه باید بخش خصوصی را از همان ابتدا یعنی طراحی دخیل کنند بعد نیازمندی‌های خود را بیان کنند تا بخش خصوصی بتواند راه حل دقیق و سریعی را پیشنهاد دهد.

از منظر دیگر برای اینکه دولت بتواند شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام برساند باید از توان و ظرفیت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری نیز بهره ببرد. برآورد ما این است که بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به قیمت سال ۱۴۰۰ برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات نیاز است و ظرفیت دولت در بهترین حالت در ۴ سال آینده حتی یک چهارم این عدد نخواهد بود.

بنابراین بخش خصوصی قبل از اینکه بخواهد در پیشرفت و توسعه شبکه ملی اطلاعات شرکت کرده و برنامه‌هایش را عملیاتی کند از سوی دیگر برنامه‌های اقتصادی برایش جذاب باشد، اولویت‌های اجتماعی آن نیز برایش مهم است.

به عبارتی برای بخش خصوصی مهم است همان‌طور که وزیر ارتباطات و اطلاعات نیز بیان کردند شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت بین الملل و محدودسازی نباشد بنابراین اگر بخش خصوصی بتواند در مفاهیم اجتماعی با دولت به نتیجه مناسب برسد در بخش سرمایه‌گذاری هم می‌توان برنامه‌های خوبی ارائه داد تا بتواند برنامه‌هایش را برای پیشرفت شبکه ملی اطلاعات عملیاتی کند و حجم مناسبی از سرمایه‌گذاری را از طرف بخش خصوصی به ارمغان بیاورد.

اگر دولت بخش خصوصی را در توسعه شبکه ملی اطلاعات درگیر نکند باید گفت تقریباً هیچ آینده‌ای را برای این شبکه نمی‌توان متصور شد و اگر بخش خصوصی در بخش‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات درگیر شده و از نظر اجتماعی اقناع شود و از نظر اقتصادی بازگشت سرمایه و سود مناسب را به‌دست آورد، می‌توان امیدوار بود در همین دولت اتفاقات خوب و پیشرفت مناسبی در سه لایه شبکه ملی اطلاعات و توسعه آن روی دهد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.