مدیرعامل مخابرات: دولت، توسعه مخابرات را کند کرد

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، دولت‌های گذشته را مسئول کندی توسعه در شبکه ارتباطات ثابت کشور دانست و خواستار کمک دولت سیزدهم به این شرکت شد.

به گزارش فاواپرس، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون که جمعه شب (۲۱ آبان) انجام شد، با برشمردن کمک‌هایی که دولت‌ها در کشورهای مختلف به شرکت‌های مخابراتی می‌کنند گفت: «در ۱۲ سال گذشته ما هیچ‌گونه حمایتی از طرف دولت نداشتیم، دولت هیچ کمکی به ما نمی‌کند. در کشور‌های دیگر هم مخابرات خصوصی است، ولی دولت به دلیل زیان‌ده نشدن شرکت‌های خصوصی به آنها کمک می‌کنند.»

اختلاف دولت و مالکان شرکت مخابرات ایران که از زمان خصوصی‌سازی این شرکت وجود داشته در دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم به اوج خود رسید. مخابرات، افزایش نیافتن تعرفه‌ها متناسب با تورم را عامل زیان‌دهی خود و توسعه نیافتن شبکه می‌داند و در مقابل دولت معتقد است انحصار شرکت مخابرات در ارتباطات ثابت، موجب عقب‌ماندگی کشور در این زمینه شده است. در ماه‌های پایانی دولت گذشته، لایحه بازپس‌گیری زیرساخت‌های مخابراتی درون استانی از شرکت مخابرات را به مجلس فرستاد که به اعتقاد رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات، این لایحه تیر خلاص رابطه دولت و مخابرات بود. هرچند به تازگی رئیس کمیته فناوری اطلاعات مجلس عنوان کرده است که این لایحه در کمیته ارتباطات، رد شده و باید اصلاح شود.

مدیرعامل مخابرات درباره انحصار این شرکت در ارتباطات ثابت گفت: «انحصار کلیدواژه‌ای است که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، هدف ما و سیاست‌گذاران توسعه در زیرساخت و ارتباطات است. ۱۰ سال قبل و همزمان با کشور‌های دیگر جهان، سند راهبردی خودمان را تنظیم و بحث توسعه رو کلید زدیم و اکنون توسعه زیرساخت ارتباطات با فیبر نوری و FTTH را در دست داریم. سند راهبردی در مخابرات با کمک بهترین مشاوران کشور‌های توسعه یافته انجام شده و هیچ نقصی ندارد.»

سلطانی افزود: «شرکت مخابرات، چون به بخش خصوصی واگذار شده باید بخشی از درآمد را به دولت بدهد و در این ۱۲ سال بابت سود سهام شرکت، سهام عدالت و مالیات ۶۴ هزار میلیارد به دولت اعتبار دادیم. در همه جای دنیا درآمد و هزینه تناسب دارند. غیر از اینکه دولت به ما کمک نکرد ما به دولت کمک کردیم. در این سال‌ها عددی حدود ۴۰ هزار میلیارد هزینه حقوق و مزایا بود. حدود ۱۰۴ میلیارد برای دولت آورده داشتیم، اما کمکی به ما نشد.»

او در خصوص انحصار مخابرات گفت: «برای عدم توسعه برای مخابرات از کلمه انحصار استفاده می‌شود. در این ۱۲ سال، در حوزه تلفن هیچ‌گونه افزایشی در تعرفه‌ها نداشتیم. ۲۰ هزار میلیارد تومان آورده ما اگر خرج توسعه می‌شد مشترکین بیشتری به باند پهن متصل می‌شدند و ما این مشکلات را نداشتیم.»

سلطانی درخصوص توسعه شبکه فیبرنوری و اینکه اکنون ۱۷۵ هزار کیلومتر فیبرنوری داریم، اما هنوز در دسترس مردم قرار نگرفته است، گفت: «موضوع سرمایه‌گذاری و توسعه نسبت مستقیم دارد، وقتی از ما حمایت نمی‌شود و در برخی از اقدامات جلوی ما گرفته می‌شود، در نتیجه مشترکین دچار مشکل می‌شوند. ما نمی‌توانیم نوسازی کنیم. در تمام این ۱۲ سال حمایتی از ما نشده و اعتبارات از ما گرفته شده است. دولت ماموریت‌های هزینه‌زا هم به مخابرات ابلاغ کرده است.»

او به عنوان نمونه طرح‌های هزینه‌زا از هم‌کدی شماره‌های دورن استانی یاد کرد که در زمان دولت یازدهم اجرا شدو ۸ هزار میلیارد هزینه برای شرکت مخابرات ایران داشت.

سلطانی افزود: «ما اگر این اعداد را داشتیم، مسلما الان فیبرنوری که ۱۷۵ هزار کیلومتر است دوبرابر می‌شد و ما اکنون نزدیک منازل مردم بودیم و سرعت بالا را به آنها ارائه می‌دادیم، ولی این پروژه‌ها مشکلاتی برای ما داشت و سرعت ما کند شد. سیاست‌ها مشکل‌ساز هستند. هدف ما توسعه است و مردم به سرعت بالا نیاز دارند.»

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین درباره واگذاری ۵ میلیون پورت VDSL‌ که از برنامه‌های دولت گذشته بود اما محقق نشد، گفت: «سال ۱۳۹۸ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع شبکه دسترسی در شبکه ملی اطلاعات را به ما ابلاغ کرد. ما به دلیل اهمیت این موضوع، طرحی را ارائه کردیم، براساس طرح ما برای یک بازه زمانه ۵ هزار میلیارد هزینه نیاز بود. برای تامین هزینه طرح چند راه وجود داشت: اصلاح تعرفه‌های مخابرات، کمک سهامداران و فروش بخشی از اموال شرکت. چون توافق بین وزارت و سهامداران انجام نشد، این اتفاق رخ نداد و ما از سمت خودمان یک میلیون پورت را مهیا کردیم و تا پایان امسال ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پورت دیگر اضافه خواهد شد. اگر به ما کمک و زیان‌دهی ما جبران شود، توسعه شبکه زیرساخت ثابت اتفاق خواهد افتاد.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.