حمایت‌های دولتی از اقشار آسیب‌پذیر باید در سامانه رفاه ایرانیان ثبت شود

کلیه حمایت‌ها و کمک‌ها به اقشار آسیب‌پذیر باید ظرف ۳ ماه در سامانه خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شود.

به گزارش فاواپرس، هیات دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرد تا سامانه خدمات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را به‌گونه‌ای بازطراحی کند تا امکان ثبت مشخصات هویتی اشخاص مشمول کمک‌ها در این سامانه فراهم باشد و سامانه به صورت سیستمی صحت حساب های بانکی آنان را استعلام کند.

این سامانه با عنوان سامانه رفاه ایرانیان براساس دستورالعمل خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا توسط بانک ملی ایران به عنوان مسئولیت اجتماعی، این بانک در سال ۹۹ ایجاد شد و حمایت‌های دولتی از کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از همه‌گیری کرونا در این سامانه ثبت می‌شد.

ثبت کمک‌ها و حمایت‌ها در سامانه وزارت خدمات وزارت تعاون در بند و تبصره ۱۷ قانون بودجه پیش‌بینی شده بود حال پس از گذشت تقریبا ۸ ماه دولت آیین‌نامه اجرایی آن را مصوب و ابلاغ کرد.

براساس این آیین‌نامه اجرایی، دستگاه‌های اجرایی در مورد کلیه پرداخت‌های نقدی حمایتی از محل منابع عمومی، هدفمندی یارانه‌ها، منابع داخلی و پرداخت‌های مستقیم به اشخاص حقیقی مکلفند نسبت به ثبت کلیه کمک‌ها و پرداخت‌های حمایتی خود به جامعه هدف در سامانه و به تفکیک شناسه یا کد ملی گیرنده حمایت اقدام کنند. کلیه کمک‌ها و پرداخت‌های نقدی مذکور از طریق حواله الکترونیکی مطابق با دستورالعمل شناسه گذاری پرداخت‌های حمایتی درج می‌شود.

در این دستورالعمل هیات وزیران سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرده است تا ظرف ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه اجرایی، مصادف با فروردین ماه ۱۴۰۱، دستورالعمل شناسه گذاری پرداخت‌های حمایتی را پیشنهاد داده و پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کند.

این آیین‌نامه اجرایی با هدف ایجاد شفافیت در فعالیت‌های خیریه و جلوگیری از هرگونه فعالیت مخرب نظیرپول‌شویی و فرار مالیاتی در فرآیندها و به طور کلی ساماندهی حمایت‌ها و کمک‌های خیریه در کشور و هدایت آنها به سمت گروه‌های هدف تدوین شده است.

دولت در این آیین‌نامه اجرایی سازمان فناوری اطلاعات را موظف کرده تا زیرساخت لازم را از محل اعتبارات مصوب مربوط به نگهداری و تکمیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و ایجاد پرونده الکترونیکی رفاه اجتماعی فراهم کند.

براین اساس بانک مرکزی نیز باید کلیه اطلاعات حواله‌های الکترونیکی صادر شده مشمول این آیین‌نامه را در بستر بانک مرکزی یا شبکه بانکی به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

دستگاه‌های اجرایی نیز مکلفند پیش از ثبت درخواست هرگونه کمک و پرداخت حمایتی در سامانه نسبت به احراز هویت و شناسایی متقاضیان دریافت کمک و پرداخت حمایتی اقدام کنند. وزارت تعاون نیز مکلف است امکان استعلام استحقاق سنجی اشخاص مشمول را به درخواست دستگاه‌های اجرایی و موسسات خیره خصوصی و مردم نهاد ایجاد کند. دستورالعمل و ضوابط اجرایی استحقاق سنجی هر گونه حمایت نیز باید توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تا پایان آذر ماه تدوین و ابلاغ شود.

وزارت تعاون کار رو رفاه اجتماعی مکلف است پس از بررسی و صحت‌سنجی اطلاعات هویتی و استحقاق سنجی اشخاص مشمول که توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه وارد شده، نسبت به صدور شناسه یکتا اقدام و اطلاعات مذکور را تا ۱۵ هر ماه از طریق سامانه و به صورت سیستمی و برخط برای سازمان برنامه و بودجه ارسال کند. سازمان برنامه نیز پس از دریافت اطلاعات نسبت به تخصیص اعتبار اقدام خواهد کرد. پس از تایید سازمان برنامه اطلاعات تخصیص کمک‌های حمایتی برای پرداخت به اشخاص مشمول به خزانه‌داری ارسال می‌شود و خزانه‌داری تاییدیه پرداخت را به همراه شناسه یکتای پرداخت به صورت برخط یا برون خط برای سازمان و وزارت ارسال می‌کند.

کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری دولتی، خصوصی و غیردولتی مکلفند تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی را نیز به تفکیک کد ملی گیرنده تسهیلات در این سامانه ثبت کنند.

برخورداری کمک‌های و پرداخت‌های حمایتی موسسات خیریه خصوصی و مردم‌نهاد از معافیت‌های مالیاتی از زمان تکمیل سامانه خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منوط به دریافت شناسه یکتا بابت هزینه‌های مذکور از سامانه و ارایه آن به سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.