صراحتا با طرح صیانت مخالفیم؛

نماینده 3000 کسب‌وکار آنلاین: طرح صیانت باعث افزایش مهاجرت نخبگان شده است

رضا الفت‌نسب، عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در هشتمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، مخالفت این اتحادیه را با کلیات طرح صیانت اعلام کرد. وی همچنین با ابراز گلایه از نمایندگانی که مخالفان این طرح را معاند می‌خوانند بر لزوم حمایتی شدن این طرح تاکید کرد. وی در این جلسه اعلام کرد رویکرد طرح باید به حمایت از کسب‌وکارهای داخلی تغییر کند و این طرح موجب مهاجرت نخبگان از کشور شده است.

به گزارش فاواپرس، هشتمین جلسه از بررسی طرح صیانت در کمیسیون ویژه امروز ۲۵ آبان برگزار شد. در این جلسه، بالاخره نمایندگان بخش خصوصی هم شرکت کردند و درخصوص کلیات طرح اظهارنظر کردند. در ابتدای جلسه، امیر خوراکیان، نماینده مرکز ملی فضای مجازی، آماری از وضعیت پیام‌رسان‌های ایرانی اعلام کرد. طبق گفته‌ی او، این پیام‌رسان‌ها درمجموع ۲۰ میلیون کاربر دارند که حدود یک‌چهارم آن‌ها جزو کاربران فعال ماهانه هستند؛ به‌علاوه این پیام‌رسان‌ها در کشورهای خارجی هم مخاطب دارند.

بااین‌حال، او اشاره کرد که کاربران خارجی این پلتفرم‌ها در منطقه بیشتر، اما در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار کمتر است. خوراکیان گفت با راه‌اندازی مرکز داده شهید‌سلیمانی، امکانات زیرساختی مناسبی در‌اختیار پیام‌رسان‌ها قرار گرفته و با همراهی‌های قضایی، مسئولیت مدیران پیام‌رسان‌ها کاهش، وظایف کاربران و مدیران تفکیک یافته و بهبودها در رعایت حریم خصوصی نیز موجب افزایش اعتماد کاربران شده است. وی همچنین اضافه کرد سرویس‌های ایرانی به‌جز پیام‌رسان، ازجمله VOD‌ها و پلتفرم‌های کتاب‌خوان ایرانی، در میان کشورهای خارجی پرطرفدار هستند.

وی درباره‌ی نسبت ترافیک مورداستفاده‌ی داخلی و خارجی نیز اعلام کرد این میزان ۳۰ به ۷۰ است؛ چراکه برخی سرویس‌های خارجی استفاده گسترده‌ای دارند. خوراکیان در پاسخ نماینده‌ای توضیح داد که استفاده مردم از این پلتفرم‌های خارجی است که نسبت ترافیک خارجی را افزایش داده و این‌گونه نیست که صاحب این پلتفرم‌ها بابت استفاده‌ی مردم ایران، منفعت مالی کسب کنند.

یکی از نمایندگان مجلس درباره‌ی گزارش مرکز ملی فضای مجازی به شبهاتی ازجمله عضویت بی‌اختیار مردم در پیام‌رسان‌های ایرانی و اجبار کارمندان دولت به استفاده از آن‌ها اشاره کرد که آمار عضویت در پیام‌رسان‌ها را میلیونی کرده است. خوراکیان در پاسخ گفت احتمال اینکه کسی بدون اختیار خودش در پیام‌رسان‌ها عضو شده باشد، بسیار کم است؛ چرا‌که این کار ازنظر فنی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و این پلتفرم‌ها با مشکلات ترافیکی شدید و سرویس‌دهی نامطلوب مواجه‌اند. بااین‌حال، او اضافه کرد اگر چنین موضوعی هم صحت داشته باشد، تنها به زمان آغاز کار این پلتفرم‌ها مربوط می‌شود که به‌دنبال جذب کاربر بودند.

سؤال یکی از نمایندگان مجلس از نماینده‌ی مرکز ملی فضای مجازی این بود که آیا شرایط کنونی سرویس‌های ایرانی طبق فرمایش رهبری برای حضور قدرتمند در فضای مجازی کافی است یا همچنان نیاز به تعامل با پلتفرم‌های خارجی وجود دارد؟

خوراکیان در جواب گفت: سیاست ما خوداتکایی است، نه محدود و مسدودسازی؛ چرا‌که فضای مجازی، فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات است. قطعا نمی‌توان سرویس‌های خارجی و ارتباط جهانی را به‌کل قطع کرد. تصور نمی‌کنم که ایده‌ی نمایندگان هم بر این مبنا باشد؛ بلکه خواسته‌ی ما این است که سرویس‌های داخلی قابلیت رفع نیاز مردممان را داشته باشند. گاهی سرویس خارجی ایران را محدود می‌کند و اگر ما ازپیش سرویس داخلی مطلوبی ایجاد کنیم، لطمه نخواهیم خورد. ضمنا در زمینه‌ی تعامل بارها تلاش کردیم؛ اما پلتفرم‌های خارجی به‌دلیل تحریم‌ها با ما همکاری نکردند.

درادامه افشین کلاهی، رئیس دفتر کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، با اشاره به چند مورد اظهار کرد به‌نظر می‌رسد اطلاعات نماینده‌ی مرکز ملی فضای مجازی دقیق نیست و مجلس باید اطلاعات صحیح را مبنای تصمیم‌گیری خود قرار دهد.

او اضافه کرد حتی آمار ترافیک پیام‌رسان‌های ایرانی از زبان امیر خوراکیان نشان‌دهنده‌ی این است که عضویت مردم در این پلتفرم‌ها اختیاری نبوده است. به‌علاوه آمار نشان می‌دهد که تبادل اطلاعات خاصی هم در پیام‌رسان‌های ایرانی صورت نمی‌گیرد؛ حال‌آنکه آمار کاربران آن‌ها چندمیلیونی عنوان شده است و انتظار می‌رود با چنین آماری شاهد مصرف ترافیک بسیار بیشتری ازسوی مردم باشیم. وی درادامه گفت:

مهم‌ترین موضوع هم درخصوص پلتفرم‌ها، ظرفیت دیده‌شدن در آن‌ها است. اگر این پلتفرم‌ها ۲۰ میلیون کاربر دارند؛ پس چرا خود مسئولان برای دیده‌شدن سخنانشان به توئیتر می‌روند؟

درانتهای جلسه، رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره‌ی اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی، نیز با اشاره به اینکه این نهاد بیش از ۳ هزار عضو در کشور دارد و متولی ارائه‌ی مجوز به کسب‌و‌کارهای مجازی است، اعلام کرد با کلیات طرح صیانت مخالف است. الفت‌نسب با تأکید بر اینکه دغدغه‌ها درخصوص فضای مجازی قابل‌درک است و ولنگاری هم موردتأیید آن‌ها نیست، گفت این طرح راه به جایی نمی‌برد. رضا الفت‌نسب سخنانش را این‌چنین ادامه داد: ما تجربه‌ی فیلتر تلگرام را در کشور داشتیم. آن اتفاق منجر شد تا اقشار کم‌سن‌و‌سال جامعه با فیلترشکن آشنا شوند. بعضی نماینده‌ها خودشان می‌گویند طرح را نخوانده‌اند؛ اما ما آن را کامل خوانده‌ایم و به آن اشراف داریم. بااین‌حال، می‌گوییم نباید حساب ما مخالفان طرح با معاندان یکی شود! ما هم مثل شما دغدغه‌هایی داریم. ما همگی از پیام‌رسان داخلی حمایت می‌کنیم؛ اما با محدود و مسدود‌کردن مخالفیم. اجازه دهید مدل کافه‌بازار و گوگل‌‌پلی درباره‌ی تمام پلتفرم‌ها در کشور جاری شود. ملاحظه می‌کنید که همین جلسات را هم مردم از آپارات خیلی بیشتر از اینستاگرام تماشا می‌کنند.

الفت‌نسب اضافه کرد که نمی‌داند آیا بازهم به جلسات بررسی طرح صیانت دعوت می‌شود یا خیر؛ بااین‌حال خواستار تغییر رویکرد طرح صیانت از وضعیت کنونی به طرحی شد که حمایت از کسب‌و‌کارهای داخلی را مدنظر داشته باشد. او در همین زمینه اشاره کرد: تصور می‌کنید برای پلتفرم‌های بزرگ ما مثل دیجی‌کالا و اسنپ با این همه مخاطب، دشوار است که سرویس پیام‌رسان عرضه کنند؟ چرا این کار را نمی‌توانند انجام دهند؟ چون همین حالا هم مشکلات حقوقی متعددی دارند. اگر این مشکلات دست‌و‌پاگیر برای کسب‌و‌کارهای داخلی کم شود، می‌توان خیلی کارها کرد؛ اما اگر نیروی انسانی را از دست بدهیم، مثل جریان مهاجرت که بعد از جنجال طرح صیانت شاهدش هستیم، دیگر همه‌چیز را از دست داده‌ایم.

الفت‌نسب در پایان با اشاره به تحریم داخلی در کشور علیه کسب‌و‌کارهای مجازی گفت کسب‌و‌کارهای بزرگ ما حتی نمی‌توانند در تلویزیون‌ ملی تبلیغ داشته باشند؛ پس چگونه می‌توان انتظار داشت که پلتفرم‌های خارجی بتوانند در ایران فعالیت کنند. رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون بررسی طرح صیانت، پس از سخنان رضا الفت‌نسب اعلام کرد که فیلتر تلگرام ارتباطی به قانون فعلی ندارد و این دو مورد باید از هم تفکیک شوند. به‌علاوه، از این قانون سال‌ها گذشته است و نمی‌توان آن را به طرحی منتسب کرد که حتی هنوز تصویب نشده است.

خبرهای مرتبط

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.