معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی:

پیام‌رسان داخلی سرویس خوب ارایه دهد، اقبال عمومی به آن افزایش پیدا می‌کند

معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی در هشتمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت با اعلام اینکه پیام‌رسان‌های داخلی مجموعا ۲۰ میلیون کاربر دارند که ۲۵ درصد آنها فعال هستند، اعلام کرد که تجربه مسیریاب‌ها نشان داده اگر سرویس داخلی خدمات خوبی ارائه دهد، اقبال عمومی از آن افزایش پیدا می‌کند، بدون اینکه نیاز به ابزار فیلترینگ باشد.

به گزارش راه فناوری، هشتمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت امروز (۲۵ آبان‌ماه) برگزار شد و با اینکه قرار بود نمایندگان مخالف و موافق درمورد کلیات صحبت کنند و سپس رای‌گیری کلیات انجام شود؛ اما بیشتر وقت جلسه به اظهارنظر و انتقاد نمایندگان از حضور نداشتن خبرنگاران در جلسه‌های کمیسیون و نظرات بخش خصوصی گذشت. در پایان نیز رضا تقی پور، رئیس کمیسیون مشترک اعلام کرد هفته اینده چون نمایندگان به حوزه انتخابیه خود می روند و مجلس جلسه علنی ندارد، جلسات کمیسیون هم برگزار نمی‌شود و به احتمال زیاد جلسه آتی دوشنبه ۲ هفته آینده ساعت ۷ تا ۹ صبح برگزار می‌شود.

امیر خوراکیان، معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی در جلسه امروز گزارشی از وضعیت پیام رسان‌ها ارائه داد و گفت: «از سال ۹۶ سیاست‌ها و اقدامات پیام‌رسان‌ها در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. از سال ۹۷ پیام‌رسان‌های داخلی با حمایت‌‌های ویژه فعالیت خود را آغاز کردند. براساس آمار تعداد کاربران ثبت‌نام شده پیام رسان سروش ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. در پیام‌رسان آی‌گپ کاربران ثبت‌نام شده ۱۱ میلیون و ۳۹۹ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار نفر هستند.»

او ادامه داد: «در پیام‌رسان بله کاربران ثبت نام شده ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه یک میلیون و ۳۸۲هزار نفر هستند و در پیان‌رسان گپ کاربران ثبت نام شده ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و فعال ماهانه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند. براساس برآوردهای ما و با حذف کاربران مشترک حدود ۲۰ میلیون نفر کاربر یکتا از مجموع این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند که ۲۵ درصد آنها فعال هستند و به تناسب وضعیتی که ما در سرویس‌دهی پیام‌رسان‌ها داریم، عدد خوب و قابل توجهی است.»

به گفته خوراکیان تجربه ثابت کرده وقتی یک سرویس داخلی به خوبی فعال شود و به ارائه خدمت بپردازد، اقبال عمومی از آن بالا می‌رود. اینکه اقبال عمومی مردم از سرویس‌های داخلی زیاد نیست، پیش‌فرض درستی نیست.

او در ادامه صحبت‌های خود به مسیریاب‌های داخلی به عنوان یک نمونه موفق اشاره و بیان کرد: «در شرایطی مسیریاب‌های داخلی در کشور فعال شدند که سرویس خارجی تقریبا بیشترین سهم بازار را از آن خود کرده بود؛ اما مسیریاب‌های داخلی سرویس‌دهی را به سطحی رساندند که ما دیگر احتیاجی به سرویس خارجی نداشتیم و دراین مورد هم دیگر به ابزار فیلترینگ نیازی نداشتیم و بدون اینکه از ابزار فیلتر برای محدودسازی سرویس مسیریاب خارجی استفاده شود، سرویس مسیریاب‌های داخلی توانستند موفقیت لازم را کسب کنند.»

خوراکیان با اشاره به اینکه این شرایط را برای بسیاری از سرویس‌های داخلی دیگر هم وجود داشت، گفت: «خدمات محتوای صوت و تصویر و حوزه فروش بلیت و خرید کالا هم استقبال از سرویس داخلی بیشتر بود.»

او همچنین بیان کرد: «از وقتی مرکز داده شهید سلیمانی راه‌اندازی شد، امکانات در حد تامین زیرساخت شبکه‌ای و زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و هم در حوزه پهنای باند و در حوزه اتصال به اینترنت بدون محدودیت به پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص داده شد. خوشبختانه این سرویس‌ها از این امکانات استفاده می‌کنند. در زمینه قوه‌قضاییه هم درحوزه کاهش مسئولیت‌‌ پیام‌رسان‌ها و تفکیک مسئولیت مدیران پیام‌رسان از مسئولیت کاربران و هم مساله حریم خصوصی که به برکت فرمایش رهبری و بخشنامه‌ای که قوه‌قضاییه صادرکرد، اتفاق‌های خوبی رخ داد و باعث اعتماد بیشتر مردم شد.»

جلال رشیدی کوچی، نماینده فارس درمورد اختیاری عضو شدن مردم در پیام‌رسان‌های داخلی از خوراکیان سوال پرسید و گفت: «چند درصد مردم به صورت اختیاری عضو این پیام‌رسان‌ها شدند و چند درصد آنها را پیام‌رسان‌ها لیستی از مخابرات گرفتند و آنها را عضو کردند؟ من هیچ‌وقت عضو بله نبودم و عضو بله هم نشدم؛ اما بسیاری از افراد در این پیام‌رسان به من پیام دادند و وقتی بسیاری از افراد به من گفتند تو عضو این پیام‌رسان هستی. آن را نصب کردم و دیدم چقدر پیام برای من ارسال شده است.»

او ادامه داد: «نکته بعدی این است که شما از تعداد کاربران پیام‌رسان آمار دادید. کارمندان دولت که مجبور هستند از این پیام‌رسان‌ها استفاده کنند، آنها را در آمار حساب کردید؟ مقایسه اپلکیشن‌های مسیریاب و خرید و فروش با اپلیکشن پیام‌رسان اشتباه است. شبکه اجتماعی کاربرد دیگری دارد و مسیریاب‌ها هم کاربرد دیگری دارند.»

به گفته رشیدی اگر ۲۰ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی فعال هستند، چند میلیون نفر در شبکه‌های خارجی روزانه فعالیت می‌کنند؟ اگر مقایسه انجام بگیرد ،باید مقایسه درست انجام شود. او سوال دیگری مطرح کرد به این عنوان که آیا مرکز ارزیابی کرده چند کاربر ایرانی حاضر هستند سختی‌های استفاده از فیلترشکن را به جان بخرند اما از پیام‌رسان خارجی استفاده کنند؟

خوراکیان در پاسخ به رشیدی کوچی بیان کرد: «شما درست می‌گویید و بین سرویس‌‌‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد؛ اما این تجربه خوبی است که با اینکه ما رقیب خارجی داشتیم و اقبال عمومی به رقیب خارجی بیشتر بود؛ اما سرویس داخلی توانست و موفق شد در حد خود تجربه ارزشمندی ایجاد کند. همین تجربه در مورد پیام‌رسان‌ها هم اتفاق افتاد؛ اما پیام‌رسان‌ها ظرفیت پاسخگویی نداشتند یا سرویس‌دهی آنها مشکل داشت.»

او ادامه داد: «قطعا این مسیری است که دانش فنی می‌خواهد و اگر میدان دهیم تقویت می‌شوند. درمورد عضویت در پیام‌رسان‌ها احتمالا برای زمان شروع به کار آنها بوده و بعدها آنقد این پیام‌رسان‌ها ترافیک داشتند که به دنبال این نبودند که عضو جدید جذب کنند.»

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده آذربایجان شرقی همچنین بیان کرد که نمایندگان تمایل داشتند نظر مرکز را درمورد طرح و ترکیب کمیسیونی که در این طرح آورده شده و قرار است در اختیارات مرکز دخل و تصرف کند، بداند. او همچین بیان کرد: «سوال من این است که ما اگر از موضع دفاعی بیرون بیاییم و آنطور که رهبری فرمودند با قدرت وارد این فضا شویم، آیا شرایط داخلی موجود برای آن شرایط که گفتید کافی می‌دانید یا تعامل با شبکه‌های خارجی لازم است؟»

خوراکیان درمورد تذکر نوری درمورد نظر مرکز درمورد این طرح گفت: «هرزمان وارد جزئیات طرح شدیم، مرکز پیشنهادهای خود را تقدیم کمیسیون می‌کند؛ اما آنچه دراین جلسه مطرح شد گزارش پیام‌رسان‌های داخلی بود.»

او همچنین پاسخ نوری را به این صورت داد که گاه سرویس داخلی پاسخ نیازمان است؛ اما بدانید که گاه طرف مقابل محدودیت ایجاد می‌کند، در بحث مسیریاب، سرویس خارجی که بازار کشور دستش بود، بعد از مدت‌ها خودش را مسدود و محدود کرد و ما مسیریاب داخلی را داشتیم که پاسخگوی نیاز مردم بود. او تاکید کرد که دلیلی ندارد که استفاده از سرویس خارجی محدود یا حتی مسدود شود و مرکز هم سعی کرد با سرویس خارجی تعامل برقرار کند؛ اما آنها به بهانه تحریم کمتر همکاری کردند.

بیشتر زمان جلسه امروز به انتقاد و اعتراض به حضور نداشتن خبرنگاران در جلسه کمیسیون گذشت. نوری در ادامه تذکرهای خود نسبت به پوشش این جلسه توسط صدا و سیما و حضور نداشتن خبرنگاران درجلسه انتقاد کرد و گفت منتقدان حق دارند تا نسبت به جلسات این کمیسیون شک و شبه وارد کنند.

تقی پور در این زمینه به صحبت‌های نوری اعتراض و اعلام کرد که به خاطر شک و شبهه‌های وارد شده از طریق این نماینده،موضوع را از کمیته رفتار نمایندگان پیگیری می‌کند. او همچنین گفت که حضور نداشتن خبرنگاران در این جلسه را پیگیری می‌کند اما جلسه غیرشفاف نیست چون به صورت آنلاین و کاملا شفاف از طریق خبرگزاری ملت و اینستاگرام جلسات پخش می‌شود.

نمایندگان دیگر نیز سعی کردند فضا را آرام کنند و در ادامه نوری در تذکر دیگری به ماده ۱۴ آیین‌نامه داخلی کمیسیون اشاره و بیان کرد: «طبق ماده ۱۴ آیین نامه داخلی کمیسیون با دعوت سه نفر از اعضای کمسیون و به تشخیص هیات رییسه، نماینده بخش خصوصی می‌تواند در جلسات حاضر شود. من و سه نفر دیگر از اعضا، از مجموعه اندیشکده علمی طیف فردی را دعوت کردیم، اما دعوت آنها مورد قبول قرار نگرفت چون در تلویزیون یک بار این فرد مخالفت این طرح صحبت کرده بود.»

تقی پور همچنین در پاسخ به تذکر نوری بیان کرد: «آقای نوری  قصد داشتند شرکت خاصی را به این جلسه دعوت کنند و من در هیات رئیسه این موضوع را مطرح کردم و باقی اعضا قبول نکردند چون اگر بخواهیم یک شرکت‌ خصوصی را دعوت کنیم باید پاسخگوی باقی شرکت‌ها نیز باشیم و آنها را هم دعوت کنیم که بابت این موضوع معذور هستیم. بنده به شخصه با خیلی از شرکت‌ها جلسه گذاشتم و نظرات آنها را دریافت کردم؛ اما این شرکت‌ها درخواست داشتند تا اسمی از آنها برده نشود.»

در این جلسه همچنین زمانی به نمایندگان بخش خصوصی داده شد تا نظرات خود را بیان کنند. افشین کلاهی،رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مرکز ملی باید اطلاعات درستی را به مجلس ارائه کند، گفت: «مهمترین رکن اطلاعات و اطلاعات مرکز دقیق نیست. اگر گفته می‌شود ۲۰ میلیون کاربر یکتا دارند،عضویت مردم اختیاری نبوده است و آمار ترافیک پیام‌رسان‌ها هم نشان‌دهنده این موضوع است. آمار ترافیکی این سرویس‌ها نشان‌ می‌دهد تبادل اطلاعات صورت نمی‌گیرد. مهمترین موضوع درباره این سرویس‌ها این است که دیده شوند.»

به گفته کلاهی اگر واقعا ۲۰ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی هستند، چرا مسئولان برای دیده شدن به توییتر می‌روند؟

رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی همچنین در ادامه گفت: «به عنوان نماینده صنف اتحادیه‌ای که با بیش از ۳ هزار عضو در کشور برای کسب‌وکارها مجوز صادر می‌کند، اعلام می‌کنیم که با کلیات طرح کاملا مخالفیم، دغدغه‌ها را درک می‌کنیم و با ولنگاری مخالفیم؛ اما این راه به جایی نمی‌برد.»

او ادامه داد: « تلگرام را فیلتر کردیم و دیدیم که به چه صورت مردم با فیلترشکن آشنا شدند. بعضی نماینده‌ها اظهار کردند که ما طرح را نخواندیم. باید بگویم ما طرح را کاملا خواندیم و به آن اشراف داریم و  نباید ما را با معاندین یکی کنید. ما هم مثل شما دغدغه‌هایی داریم.» او تاکید کرد که همه از پیام‌رسان داخلی حمایت می‌کنیم؛ اما با محدودسازی و مسدود کردن مخالفیم.

او همچین بیان کرد: «اجازه دهید مدل کافه بازار و گوگل پلی در کشور ادامه داشته باشد. این پلتفرم‌ها در کنار هم فعالیت می‌کنند. همین جلسات را مردم از آپارات بیشتر از اینستاگرام می‌بینند. نمی‌دانم آیا باز هم من را به این جلسات دعوت می‌کنید یا نه؛ اما نیاز است تا این طرح کاملا حمایتی باشد یعنی از کسب‌وکارهای موجود حمایت کنید.»

او به مشکلات کسب‌‌وکارها در ادامه صحبت‌های خود اشاره و بیان کرد: «کسب‌وکارها الان مشکلات حقوقی زیادی دارند، اگر این مشکلات را حل کنید، جواب‌های خوبی می‌گیرید. بعد از مطرح شدن طرح صیانت مهاجرت افزایش یافته است، ما با کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شویم. ما در تحریم داخلی هم هستیم، در جریان باشید که کسب و کارهای بزرگ ما نمی‌توانند در تلویزیون ملی تبلیغ کنند، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم پلتفرم‌های خارجی در اینجا فعالیت کنند؟»

رضا تقی پور پس از پایان صحبت‌های الفت نسب اعلام کرد که فیلتر تلگرام قانون داشته است و ربطی به طرح صیانت ندارد و چند سال از این موضوع گذشته و حالا چون فیلتر شده نمی‌توان گفت به خاطر این طرح بوده چون این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده است.

خبرهای مرتبط

 
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.