به نظر ۳۰ درصد از مردم استفاده از نرم‌افزار برای جاسوسی از همسران ایرادی ندارد

طبق نتایج نظرسنجی کسپرسکی، ۳۰ درصد از مردم معتقدند که استفاده از نرم‌افزارهای استاکرور (Stalkerware) برای جاسوسی از همسرشان اشکالی ندارد.

کسپرسکی به‌تازگی برای سنجش درک عموم مردم از حریم خصوصی، نظرسنجی‌ای در بین افراد متأهل برگزار کرده است. این نظرسنجی بر تعقیب دیجیتالی طرفین رابطه تمرکز دارد و خط کلی آن جویا‌شدن نظر افراد درباره‌ی تعقیب دیجیتالی شریک زندگی‌شان با نرم‌افزارهای جاسوسی Stalkerware است.

نرم‌افزارهای Stalkerware اپلیکیشن‌هایی برای جاسوسی از دیگران هستند و اغلب بدون اطلاع صاحب گوشی روی آن نصب می‌شوند. این نرم‌افزارها معمولا در قالب اپلیکیشن‌های نظارت روی کودک یا جلوگیری از سرقت روی گوشی نصب می‌شوند و می‌توانند فعالیت‌های اینترنتی صاحب گوشی و صدا و تصاویر ارسالی یا دریافتی او را کنترل یا مکان او را ردیابی کنند.

به‌گزارش فاواپرس به نقل از techspot، تقریبا ۲۱ هزار نفر از ۲۱ کشور مختلف در این نظرسنجی شرکت کردند و نزدیک به ۳۰ درصد آن‌ها معتقدند که نظارت بر فعالیت‌های دیجیتالی شریکشان ایرادی ندارد. علاوه‌بر‌این، بیش از نیمی از این ۳۰ درصد استفاده از نرم‌‌افزارهای جاسوسی Stalkerware را در شرایط خاص مجاز می‌دانند.

حالا این سؤال پیش می‌آید که منظور از شرایط خاص چیست؟ براساس نتایج نظرسنجی، ۶۴ درصد از کسانی که استفاده از نرم‌‌افزار Stalkerware را در شرایط خاص مجاز می‌دانند، این شرایط خاص را مشکوک‌شدن به خیانت شریکشان و ۶۳ درصد نیز شرایط خاص را نگرانی از وضعیت امنیت طرف مقابل عنوان کرده‌اند. نیمی از این افراد نیز شرایط خاص را مربوط به زمانی می‌دانند که احساس کنند شریک زندگی‌شان در فعالیت‌های مجرمانه و غیرقانونی دست دارد.

در‌این‌میان، تقریبا از هر چهار نفر شرکت‌کننده در نظرسنجی سه نفر (۷۴ درصد) معتقدند که تا‌به‌حال با تعقیب دیجیتالی این نرم‌‌افزار مواجه نشده‌اند و بیشترِ افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند (۸۳ درصد)، اعلام کرده‌اند که اگر بدون رضایتشان برنامه‌ی مانیتورینگی روی گوشی‌شان نصب شده باشد با شریک زندگی‌شان برخورد خواهند کرد.

البته باید توجه کرد که این برخورد ممکن است درنهایت باعث به‌وجود‌آمدن شرایط نامساعد و خطرناکی در رابطه افراد و درنتیجه خشونت بین دو طرف شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.