کلیات سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تایید شد

کلیات «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» در اولین جلسه کارگروه اجرایی‌سازی این سند توسط دستگاه‌های اجرایی تایید شد.

به گزارش فاواپرس به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، اولین جلسه کارگروه اجرایی‌سازی «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» امروز (اول آذرماه) با حضور دستگاه‌های مختلف در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد و در خصوص چگونگی تشکیل کمیته مدیریت، راهبری و تدوین مقررات عمومی، پیگیری اقدامات ضروری و وظایف دستگاه‌ها و تاکید بر مباحث کارگروه مقابله با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی تبادل نظر صورت گرفت.

در این جلسه همچنین کلیات «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» مورد بررسی و مورد تایید این دستگاه‌ها قرار گرفت.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این جلسه گفت: «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سندهایی است که در راستای تاکیدهای مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده چرا که برآسیب‌پذیرترین بخش جامعه که کودکان هستند تاکید داشته و برای کاهش آسیب‌پذیری در این حوزه موثر است.»

به گفته دبیرشورای عالی فضای مجازی این سند حاصل مذاکره‌های متعدد با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط بوده است. او تاکید کرد باید تمامی مسئولان همت کنند تا این مهم به انجام برسد تا بخش بزرگی از فضای مجازی که به صورت بسیار حساس نسل آینده ما را می سازد بیش از پیش امن و قابل استفاده شود.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه سند صیانت نیاز به نگاه حمایتی دارد، بیان کرد: «می‌توان برای اجرای این سند از ظرفیت بسیاری از سازمان‌های فعال دراین حوزه نیز استفاده کرد و مرکز ملی فضای مجازی از این همکاری استقبال می‌کند.»

او محتوای این سند اشاره و بیان کرد: «باید به مساله بازی‌های فضای مجازی در حوزه کودکان توجه شده و همچنین نقش خانواده‌ها در این سند پررنگ‌تر شود.»

خردادماه سال جاری «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» پس از ۵ سال وقفه به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.براساس این سند، شورای عالی فضای مجازی کلیه سکوها یا پلتفرم‌ها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی را ملزم به نظارت، صیانت از داده‌ها، رده‌بندی و تفکیک محتوا کرد. همچنین آنان باید تمامی خدمات خود را نیز بر اساس رده‌بندی سنی طبقه‌بندی کنند و تبلیغات بزرگسالان را در معرض دید برای کودکان نوجوانان قرار ندهند. کودکان و نوجوانان در این سند به افراد زیر ۱۸ سال اطلاق شده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.