سازمان بهداشت جهانی نام جهش جدید کرونا را «اومیکرون» گذاشت

چند روز پیش خبری مبنی بر شناسایی گونه جدید کرونا در آفریقای جنوبی منتشر شد؛ سویه‌ای که نگرانی‌های زیادی را در پی داشت و باعث برگزاری جلسه اضطراری توسط سازمان بهداشتی جهانی (WHO) شد. این سازمان در جلسه‌اش گونه جدید کرونا با نام اولیه B.1.1.529 را «اومیکرون» (Omicron) نام‌گذاری و آن را جزو سویه‌های «نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرد.

گونه جدید کرونا جهش‌های زیادی دارد که انتظار می‌رود روی سرایت‌پذیری‌اش تاثیر بزرگی داشته باشد و جهان را دوباره دچار شوک بزرگی کند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، برخی از جهش‌های این سویه جدید کرونا خصوصیات نگران‌کننده‌ای دارند.

طبق شواهد اولیه، این گونه ریسک ابتلای مجدد به کرونا را افزایش می‌دهد، حداقل نسبت به دیگر سویه‌هایی که از سوی WHO به عنوان نگران‌کننده طبقه‌بندی شده‌اند. به گفته این سازمان و بر اساس شواهد کنونی، گونه جدید نرخ ابتلای بالاتری نسبت به سویه‌های گذشته دارد، با این حال همچنان با تست‌های PCR کنونی می‌توان آن را با موفقیت شناسایی کرد.

با انتشار اخبار شیوع این گونه جدید در آفریقای جنوبی، چندین کشور اروپایی تصمیم به کنترل بیشتر مرزهای خود و همچنین جلوگیری از سفرهای هوایی از برخی کشورهای آفریقایی گرفتند، موضوعی که واکنش WHO را در پی داشت. به گفته این سازمان، کشورها باید به مطالعه روی این گونه و ریسک‌هایش ادامه دهند.

با توجه به اینکه گونه جدید به تازگی شناسایی شده، چندین هفته طول می‌کشد تا نتایج مطالعات مربوط به آن منتشر شوند و از میزان سرایت‌پذیری و همچنین تاثیر واکسن‌ها روی آن مطلع شویم. با این حال مقامات بهداشتی همچنان مردم را به استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستشوی دست‌ها تشویق می‌کنند.

دیروز بلژیک به عنوان اولین کشور اروپایی، وجود گونه جدید کرونا را تایید کرد. در صورتی که مشخص شود این سویه سرایت‌پذیری بالاتری نسبت به دلتا دارد و همچنین می‌تواند مصونیت ناشی از واکسیناسیون را دور بزند، جهان دچار شوک جدیدی می‌شود؛ شوکی که احتمالا بیش از دلتا دنیا را دچار دردسر می‌کند.

برای اطلاع دقیق از ویژگی‌های کرونا اومیکرون باید چندین هفته دیگر منتظر بمانیم تا نتایج تحقیقات منتشر شوند. با توجه به تجربه‌ای که کشورهای مختلف از شیوع گونه دلتا دارند، احتمالا این بار احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند و از شیوع گسترده سویه جدید این بیماری جلوگیری می‌کنند، البته زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.