تیم مدیریتی وزارت سرنوشت‌ساز فاوا

درست است که سرعت عمل بیشتر در چیدمان تیم جدید مدیریتی دارای مزایای خاص خود بوده و احتمال رسیدن سریعتر به اهداف تعهد داده شده را بالا می برد، اما سابقه نشان داده است که کیفیت انتصابات و توجه بیشتر به توانمندی و صلاحیت افراد منتخب بجای تسریع در آن، تاثیر شگرفی بر محقق کردن اهداف خواهد داشت.

تا کنون انتقادات کمابیش متعددی در خصوص تاخیر در تغییر مدیران کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -که پرچمدار آن سابقه همکاری مستقیم با رئیس جمهور را در کارنامه خود داراست- مطرح و برخی از آنها رسانه ای نیز شده است، اما لازم است متخصصان ضمن بیان شفاف انتقادات سازنده، مواظبت کنند که در ارزیابی ها خارج از جاده انصاف و مروت نشوند؛ آن هم در ابتدای شکل گیری دولت و تیم مدیریتی وزارت خانه تحول آفرین فاوا.

واقعیت آن است که انتصاب 3 معاون وزیر کلیدی آن هم از میان افراد دارای سابقه و خوشنام در وزارت فاوا تا پایان آبان ماه، سیگنال مناسبی از سوی وزیر جوان هم به بدنه اجرایی وزارتخانه و هم به اعضای صنف فاوا ارسال کرده است. از منظر دیگر بزرگداشت یاد و خاطره و حتی بعضا تشکر از زحمات تیم قبلی مدیریتی -که مطابق با اخلاق حرفه ای است و لیکن در میان مدیران جدید معمولا مورد استقبال نمی باشد-، عدم اصرار بر تغییر سریع و بدون دقت لازم، وقت گذاری جدی شخص وزیر برای مصاحبه با گزینه های مطرح در جایگاه های کلیدی وزارت خانه، همگی نشان از بلوغ و پختگی تصمیمات و جلوگیری از سیاست زدگی در راهبردهای اساسی-که آفت جدی وزارت خانه های تخصصی است- دارد. همکاری با مدیرانی از تیم قبلی وزارت خانه نیز در مقطع فعلی به شیوه ای است که فعالیت های روزانه دچار آسیب نشده است.

درست است که سرعت عمل بیشتر در چیدمان تیم جدید مدیریتی دارای مزایای خاص خود بوده و احتمال رسیدن سریعتر به اهداف تعهد داده شده را بالا می برد، اما سابقه نشان داده است که کیفیت انتصابات و توجه بیشتر به توانمندی و صلاحیت افراد منتخب بجای تسریع در آن، تاثیر شگرفی بر محقق کردن اهداف خواهد داشت. نکته اساسی آن است که فارغ از افراد، ارکان هشت گانه برنامه پیشنهادی دکتر زارع پور به مجلس شورای اسلامی سریعتر به برنامه های عملیاتی با زمانبندی اجرایی -بر اساس واقعیت های بیرونی و پتانسیل های وزارتخانه- که قابلیت ارزیابی داشته باشد، تبدیل شده و اطلاع رسانی گردد که قبلا نیز در بیانیه نظام صنفی رایانه ای استان تهران در حمایت از برنامه و سوابق آقای وزیر به آن اشاره شده بود. بدیهی است صنف فاوا نیز با رصد دقیق فعالیت های وزارت خانه، پیشنهادات و انتقادات خود را به صراحت و در کمال شفافیت مطرح خواهد نمود.

رکن نهم برنامه های دکتر زارع پور که ما آن را به «صدای بخش خصوصی» تعبیر می‌کنیم اما اهمیت کلیدی دارد. شنیدن صدای صنف تاکنون از طرق مختلف به ویژه با برگزاری جلسات متعدد توسط مدیران ارشد وزارت خانه صورت گرفته و البته همچنان جای بهبود مستمر دارد. برگزاری الکامپ بیست و ششم توسط نصر تهران در 27 تا 30 بهمن ماه، فرصت بی نظیری برای تعامل بین بخش خصوصی و مدیران ارشد وزارت خانه و فراتر از آن، هماهنگی بین بخش خصوصی و دولت در حوزه فناوری های نوظهور است. از دیگر سوی نقطه بهبود دیگری که می توان به آن اشاره نمود، اطلاع رسانی شفاف و تعاملی و تقویت حوزه رسانه و شبکه های اجتماعی وزارت خانه و شخص وزیر متخصص فاوا است که می تواند به تبیین نگاه های راهبردی و فعالیت های تیم جدید مدیریتی وزارت خانه کمک جدی نماید.

ما همچنان و بیش از پیش به دکتر زارع پور و تیم مدیریتی ایشان دل بسته‌ایم.

 

نویسنده / مترجم حسین اسلامی، رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.