واتس‌اپ و iMessage بیشترین اطلاعات را دراختیار FBI قرار می‌دهند

با فاش‌شدن سندی مشخص شد که واتس‌اپ و iMessage درمقایسه‌با دیگر پیام‌رسان‌ها اطلاعات بیشتری در‌اختیار اف‌بی‌آی قرار می‌دهند.

اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی حضور دارند و روزانه در آن‌ها فعالیت می‌کنند. در‌این‌میان، اپ‌‎های خاصی وجود دارند که فقط برای پیام‌رسانی طراحی شده‌اند. درحالی‌که این اپ‌ها ممکن است گاهی حاوی اطلاعات حساسی باشند که کاربر بخواهد خصوصی نگه دارد، سندی فاش شده است که نشان می‌دهد دو پیام‌رسان بزرگ واتساپ و iMessage بعضی اطلاعات را با اف‌بی‌آی به‌اشتراک می‌گذارند.

براساس گزارش گیزموچاینا، سندی از اف‌بی‌آی (دفتر تحقیقات فدرال)، سرویس دولتی مبتنی‌بر اطلاعات و امنیت داخلی در ایالات متحده آمریکا، فاش شده است که نشان می‌دهد بعضی اطلاعات کاربران در‌دسترس این سازمان قرار می‌گیرد. این سند نشان می‌دهد واتساپ و iMessage  اپل بیشترین حجم اطلاعاتی را در‌اختیار این سرویس دولتی قرار می‌دهند. باید به این نکته اشاره کرد که اف‌بی‌آی قانونا می‌تواند به بعضی از اطلاعات پیام‌رسان‌ها دسترسی داشته باشد.

براساس سند مذکور، واتساپ و لاین و iMessage همگی میزان «محدودی» از محتوای پیام‌های کاربران را براساس درخواست قانونی اف‌بی‌آی ارائه کرده‌اند. درحالی‌که این پلتفرم‌ها با کمال میل «برخی» داده‌ها را ارائه می‌کردند، بعضی دیگر مانند سیگنال، تلگرام، Threema، وایبر، وی‌چت و Wickr هیچ محتوای پیامی را فاش نکردند. میزان داده‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده‌ی واتساپ و iMessage به همین‌جا ختم نمی‌شود و مشخص شده است محتوای پیام «محدود» آن‌قدرها هم که به‌نظر می‌رسد، بی‌ضرر نیست.

اپ محبوب پیام‌رسان اندرویدی فقط «‌سوابق اولیه‌ی مشترکان» را به‌اشتراک می‌گذارد؛ اما اف‌بی‌آی می‌تواند با در دست‌داشتن حکم جست‌وجوی دادگاه، به دفترچه‌تلفن مخاطبان کاربران واتساپ نیز دسترسی داشته باشد. حتی این حکم می‌تواند به سازمان مذکور اجازه دهد منبع و مقصد پیام‌ها را هر ۱۵ دقیقه یک بار از واتساپ دریافت کند. البته نکته‌ی آخر درباره‌ی محتوای پیام‌ها صدق نمی‌کند.

آیا از آیفون استفاده و پیام‌های واتساپ خود را در iCloud پشتیبان‌گیری می‌کنید؟ اگر این چنین باشد، اف‌بی‌آی می‌تواند به محتوای واقعی پیام شما نیز دسترسی پیدا کند؛ زیرا در‌صورت ارائه‌ی حکم قانونی مربوط به آن، اپل مجبور است کلید رمز‌گذاری‌شده‌ی iCloud را در‌اختیار سازمان مذکور قرار دهد.

iMessage نیز اطلاعات اولیه‌ی مشترکان را با حکم قانونی بازرسی به‌مدت ۲۵ روز به اف‌بی‌آی ارائه می‌کند. ناگفته نماند اگر کاربر از واتساپ خود در iCloud پشتیبان تهیه کرده باشد، اف‌بی‌آی می‌تواند به‌راحتی و با داشتن حکم بازرسی محتوای پیام‌ها را بررسی کند.

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، تلگرام و سیگنال محدودیت بیشتری برای ارائه‌کردن اطلاعات کاربران به اف‌بی‌آی اعمال می‌کنند. دراین‌بین، ادعا می‌شود که تلگرام اصلا محتوای پیام و اطلاعات تماس کاربران را دردسترس سازمان مذکور قرار نمی‌دهد. با‌این‌حال، سند اف‌بی‌آی تأیید می‌کند تلگرام «ممکن است» آدرس‌های IP و شماره‌تلفن‌ها را برای تحقیقات تروریستی «تأیید‌شده» در‌اختیار مقام‌ها قرار دهد. سیگنال نیز محتوای پیام را فاش نمی‌کند؛ اما تاریخ و زمان ثبت‌نام کاربر در سرویس و آخرین تاریخ اتصال آن به پلتفرم را ارائه می‌‎دهد.

بیشتر اطلاعات به‌دست‌آمده از سند فاش‌شده جدید نیستند؛ اما اکنون کاربران بهتر می‌توانند درباره‌ی پیام‌رسانی که از آن استفاده می‌کنند، تصمیم بگیرند. این مسئله برای افرادی مانند روزنامه‌نگاران مهم خواهد بود که گاهی به اطلاعات مهمی دسترسی پیدا می‌کنند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.