کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها با استفاده از اینترنت اشیا

بسیاری از کارشناسان معتقدند که سالان حجم زیادی از نرژی در بخش ساختمان‌ها به هدر می‌رود، بنابراین برای کاهش مصرف انرژی و آلاینده‌ها باید به سمت فناوری روز از جمله هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء حرکت کرد.

به گزارش « فاواپرس» یکی از تکنولوژی‌های نوینی که این روز‌ها اخبار زیادی از آن به گوش می‌رسد فناوری اینترنت اشیا (IOT) است. به‌طور کلی اینترنت اشیا به حالتی از تکنولوژی گفته می‌شود که در آن تمام تکنولوژی‌ها و اشیای اطراف ما به شبکه متصل بوده و بتوانند باهم به تبادل اطلاعات و داده بپردازند.

امروزه راحتی و آسایش یکی از مهم‌ترین مقوله‌های مطرح شده در صنعت ساختمان سازی مسکونی است، افراد همواره به دنبال راحتی بوده و سعی می‌کنند تا حد ممکن منازل خود را مطابق با اصول زیبایی‌شناختی و از طرف دیگر همگام با تکنولوژی بهبود دهند و همین امر باعث آن شده است که اهالی صنعت ساختمان و ساختمان‌سازی نیز دست به کار شده و این صنعت را پا به پای تکنولوژی به پیش ببرند.
یکی از مهم‌ترین حوزه‌های نفوذ تکنولوژی اینترنت اشیا در صنعت ساختمان، حوزه ساختمان‌های هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان (BMS) است.

باید یادآور شد که قلب اینترنت اشیا، داده و اطلاعات است. هم‌اکنون توانایی جمع‌آوری این داده‌ها از همیشه بیش‌تر شده است. برای مثال یک ساختمان مسکونی دارای ترموستات را در نظر بگیرید. قبلا برای کل ساختمان یک دما در نظر گرفته می‌شد؛ اما، اکنون با استفاده از اطلاعاتی که از نقاط مختلف ساختمان جمع‌آوری می‌شود، می‌توان دمای هر قسمت را متناسب با شرایط خودش تنظیم کرد.

اکنون دستگاه‌هایی در دسترس همگان وجود دارد که می‌توانند در هر نقطه‌ای جایگذاری شده و از طریق حسگر‌های خود اطلاعات جمع‌آوری کنند. این کار در مورد هر متغیری هم می‌تواند انجام شود مثل دما، رطوبت، نور، سرعت و غیره. با لحاظ کردن این اطلاعات در انجام کارها، می‌توان مصرف انرژی را بهینه کرد؛ بنابراین با تصمیمات مناسب می‌توان مصرف انرژی ساختمان‌های کنونی را کاهش داد؛ علاوه بر آن، اطلاعات به دست آمده به کمک اینترنت اشیا می‌توانند روی تصمیمات ما برای احداث ساختمان‌های جدید نیز تاثیر بگذارد. سیستم مدیریت انرژی ساختمان هوشمند، می‌تواند از اطلاعاتی که از یک ساختمان به دست آورده در ساخت ساختمان جدید استفاده کند.

ایمان احمدی کارشناس اینترنت اشیاء در گفتگویی گفت: در ایران سالانه انرژی زیادی در بخش خانگی، عمومی و تجاری مصرف می‌شود؛ بنابراین برای کاهش مصرف انرژی و آلاینده باید به فناوری و تکنولوژی روز مجهز شوند. می‌توان گفت؛ بخش زیادی از مصرف انرژی کره زمین، مربوط به ساختمان‌هاست.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های مسکونی نزدیک به ۴۰ درصد این مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: امروزه سیستم‌های گرمایش، سرمایش و گردش هوا می‌توانند علاوه بر مصرف انرژی کمتر، دما را بهتر و هوشمندتر کنترل کنند. رهبران جنبش‌های محیط زیست معتقدند که این روش‌ها می‌توانند مصرف انرژی ساختمان‌ها را تا ۲۵ درصد کاهش دهند.

وی با بیان اینکه مدیریت یک ساختمان باید به فرایندی داده‌محور تبدیل شود، افزود: جمع‌آوری داده‌ها از تجهیزات و محصولات و تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌تواند برای تصمیم‌گیری‌های عملیاتی دید خوبی به مدیران بدهد. در ساختمان‌ها استفاده گسترده از داده‌های عملیاتی با اهدافی همچون تعامل‌پذیرتر کردن ساختمان‌ها و تطبیق آن با شرایط زندگی و کار ساکنین است که با استفاده از سیستم‌های قدیمی و غیر متصل امکان‌پذیر نیست و تنها با اینترنت اشیا تحقق می‌یابد.

احمدی تصریح کرد: با استفاده از اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند و شبکه‌های ویژه آن که قابلیت جمع‌آوری حجم زیاد داده را با هزینه و مصرف انرژی کم و از تمامی نقاط ساختمان فراهم می‌کنند، می‌توان به داده‌های زیادی که توسط سامانه‌های مختلف ساختمان تولید می‌شود نظارت داشت. با تجزیه و تحلیل این داده‌ها، مشکلات سیستم به سادگی قابل شناسایی و رفع کرد.

این کارشناس گفت: با استفاده از تجزیه و تحلیل آنلاین داده‌ها و استفاده از آن‌ها برای رسیدن به یک دید عملیاتی، مدیران ساختمان‌ها می‌توانند به راحتی مشکلات را یافته و بر حل آن‌ها تمرکز کنند. بدین‌ترتیب علاوه بر حل سریع‌تر مشکلات، هزینه بهره‌برداران و اپراتور‌های ساختمانی کاهش، و با مدیریت مبتنی بر اطلاعات جمع‌آوری‌شده، آسایش بیشتر ساکنین و مصرف بهینه انرژی نیز تحقق می‌یابد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.