سومین جلسه کمیته امنیت سایبری ارکان بازار سرمایه برگزار شد

در سومین جلسه کمیته امنیت ارکان بازار سرمایه، بر ضرورت رعایت الزامات امنیتی ابلاغی مرکز ملی فضای مجازی، مرکز افتا و سازمان پدافند غیرعامل برای مدیران و کارشناسان حوزه فاوای ارکان بازار سرمایه تاکید شد.

به گزارش فاواپرس به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت راهبردی افتا، در این جلسه که به میزبانی مرکز افتا، تشکیل شد، آقای سنجری، رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده، به بیان چالش‌ها و موانع اجرای الزامات و دستورالعمل‌ها پرداخت و اهتمام هرچه بیشتر و همکاری موثر ارکان بازار سرمایه را خواستار شد.

کارشناسان مرکز افتا هم ضمن اراثه تجربهای رسیدگی به حملات سایبری اخیر و نحوه پیشگیری و مقابله با حوادث سایبری به تشریح چند نمونه عملی که منجر به سوء‌استفاده از آسیب‌پذیری‌ها می شد، پرداختند.

در این جلسه نمایندگان سازمان پدافند غیرعامل، با تاکید بر ضرورت تغییر تفکر و ادراک، نسبت به مفهوم تهدیدات سایبری، اهتمام به مقوله امنیت در مدیریت ارشد سازمان‌ها را در اجرای الزامات و به تبع آن، افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌ها را مهم دانستند و بر لزوم رعایت الزامات معماری امنیتی و توسعه امن و استاندارد محصولات نرم‌افزاری از ابتدا تاکید کردند.

در این جلسه اعلام شد که رزمایش سال ۱۴۰۰ نیز در قلمروی وسیع‌تر و با اولویت‌دهی به سازمان‌های داوطلب برگزار خواهد شد.

نماینده مرکز ملی فضای مجازی هم در این جلسه، برلزوم تدوین و اجرای طرح تداوم کسب و کار، جداسازی شبکه داخلی از شبکه اینترنت تاکید و پیشنهاداتی به منظور تقویت ضمانت اجرایی تصمیمات جلسه ارائه کرد.

معاون حوزه اقتصادی مرکز افتا هم در این نشست با اشاره به برنامه هماهنگ ارتقای امنیت که پیشتر به کلیه ارکان بازار سرمایه نیز ابلاغ شده است، زمانبندی تعیین‌شده و ضرورت ارائه به موقع خروجی‌های هر مرحله را تشریح کرد و گفت: در حین اجرای برنامه هماهنگ، مرکز افتا با ارائه مشاوره و رهنمودهای لازم بر کیفیت اجرای آن نظارت دارد و در پایان اجرای این برنامه هم، در قالب تیم مشترک با سازمان بازرسی کل کشور، از دستگاه‌ها، بازرسی خواهد کرد.

ایجاد نگاه یکپارچه و وحدت رویه و هم‌افزایی نهادهای حاکمیتی نظیر مرکز ملی فضای مجازی، مرکز افتا، سازمان پدافند غیرعامل و سازمان بازرسی کل کشور در حمایت، هدایت و نظارت دستگاه‌های زیرساختی، در راستای تحقق نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی از جمله دستاورد‌های مهم این جلسه بود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.