وزیر ارتباطات در نخستین نشست خبری:

به دنبال ایجاد محدودیت برای ترافیک شبکه بین‌الملل نیستیم / طرح صیانت به نفع بخش خصوصی و کسب‌وکارها خواهد بود

وزیر ارتباطات در اولین نشست خبری خود، گام‌های وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات را برشمرد.

امروز، ۲۷ آذر ۱۴۰۰، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بالاخره بعد از چهار ماه نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد. عیسی زارع‌پور در این نشست با اشاره بر نقش توسعه فناوری اطلاعات در زندگی روزمره مردم، کام‌های وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات را بیان کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نگاه دولت سیزدهم این است که فناوری اطلاعات یک فرصت است و ما باید از این فرصت برای ارتقا کارآمدی و کارایی دولت و حل مشکلات مردم و اثربخشی بیشتراقدامات حداکثر استفاده را بکنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه معتقدم فرصت‌های فناوری اطلاعات بیشتر از تهدیدات آن است گفت: نگاه دولت سیزدهم این است که فناوری اطلاعات یک فرصت است و ما باید از این فرصت برای ارتقا کارآمدی و کارایی دولت و حل مشکلات مردم و اثربخشی بیشتراقدامات حداکثر استفاده را بکنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین نشست خبری خود از آغاز دولت سیزدهم پیش از پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گزارشی از راهبردهای دولت سیزدهم ارایه کرد و گفت: امروزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همه زندگی بشر را زیر و رو کرده و زندگی مردم تحت تأثیر این فناوری قرار گرفته است و به تعبیر من فناوری اطلاعات یک فناوری اجتماعی شده که در همه لایه‌های زندگی بشر رسوخ کرده است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه کیفیت شبکه اینترنت حق‌الناس است و باید از حق مردم دفاع شود اعلام کرد با توسعه فیبرنوری در کشور، وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد. وی همچنین هرگونه اقدام برای کند شدن ترافیک داخلی را رد کرد.

عیسی زارع‌پور در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه به بحث کیفیت شبکه اینترنت اشاره کرد و گفت: شبکه ۴ لایه دارد که شامل دسترسی از منزل تا مرکز مخابرات، شبکه داخل شهر، استانی و گیت‌وی بین‌امللی می‌شود. بخش زیادی از این لایه‌ها در اختیار اپراتورهای مختلف است و تنها شبکه زیرساخت در اختیار وزارت ارتباطات است که در این بخش مشکلی نداریم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر شبکه زیرساخت ظرفیت ۳۴ ترابیت بر ثانیه دارد وعده داد تا پایان سال آینده ۲۰ ترابیت دیگر به آن اضافه شود: در بخش گیت‌وی بین‌الملل نیز مشکلی وجود ندارد. البته قطعی‌هایی هم در کابل‌های دریایی رخ داده است و حدود ۷ درصد ظرفیت ما از این طریق دچار آسیب شد. ما در هر لایه که گفته شد نقاط چالشی را استخراج کردیم تا اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حل آن‌ها بیندیشیم.

او با تاکید براینکه سیاست کند کردن ترافیک خارجی برای حمایت از سرویس‌های داخلی را ندارد اظهار داشت باور دارد اگر سرویس‌دهنده داخلی خدمات خوبی ارایه کند، مردم نیز استقبال خواهند کرد: اعتقاد دارم کیفیت شبکه حق الناس است و باید از حق مردم دفاع کنیم.

زارع‌پور همچنین اعلام کرد برای افزایش کیفیت و سرعت شبکه به دنبال اجرای پروژه فیبر نوری هستند تا شبکه‌ای پرسرعت و امن در تمام کشور راه‌اندازی شود: اما واقعیت اینجاست که ما در حوزه توسعه اینترنت ثابت خیلی عقب مانده‌ایم و باید این موضوع را جبران کنیم. آثار عدم توسعه اینترنت ثابت تازه نمایان شده و در تمام کشورها دسترسی اینترنت ثابت به اینترنت همراه ارجحیت دارد. زیرا وقتی در شبکه همراه فشار زیاد باشد، شبکه نمی‌تواند پاسخگو باشد. در کشورهای پیشرفته نسبت سرعت اینترنت ثابت به سیار خیلی بیشتر است اما در کشور ما این موضوع کاملا برعکس است.

وزیر ارتباطات در ادامه بر توسعه زیرساخت ۵G تاکید کرد و اعتقاد دارد فیبرنوری می‌تواند به توسعه این مساله کمک کند: اگر پروژه فیبر نوری محقق شود مردم دیگر نیازی به استفاده از اینترنت موبایل در خانه ندارند و فشار از روی شبکه موبایل برداشته می‌شود.

زارع‌پور معتقد است اگر مصوبه بیت استریم اجرا شود، رقابت خوبی بین اپراتورهای ثابت ایجاد می‌شود و مردم می‌توانند به جای خدمت گرفتن از مخابرات از سایر اپراتورها سرویس بگیرند که شاید سرویس بهتری هم ارایه شود.

او در پایان تاکید کرد که شخصا به رییس رگولاتوری ماموریت داده‌ تا کیفیت را به شکل ویژه دنبال کند و گزارش شفاف اپراتورها را به مردم ارایه کند.

شبکه ملی اطلاعات

۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان کار دولت سیزدهم راه‌اندازی خواهد شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه وزارت ارتباطات پروژه فیبر نوری تا منازل را در دستور کار قرار داده است، از اجرای نهایی این پروژه تا ظرف ۳ سال و نیم خبر داد.

عیسی زارع‌پور با اشاره به اهمیت توسعه فیبر نوری در برنامه‌های وزارت ارتباطات گفت: پروژه فیبر نوری تا منازل را در دستور کار قرار دادیم که ظرف ۳ سال و نیم باقی مانده، ۲۰ میلیون پورت پرسرعت را راه‌اندازی کنیم. این کار بسیار سخت و پیچیده است. همه باید پای کار بیایند تا این اتفاق رخ دهد.

به گفته وزیر ارتباطات در این مدت بیش از چهل جلسه برگزار شده تا نقشه راه توسعه فیبر نوری مشخص شود. بر اساس این جلسات در نهایت در دهه فجر نقشه راه شبکه فیبر نوری کشور را رونمایی خواهد شد.

زارع‌پور همچنین با تاکید بر اهمیت همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌ها برای توسعه شبکه فیبر نوری گفت: برای اجرای پروژه فیبر نوری شهرداری‌ها باید پای کار بیایند و همه بخش‌های دولتی و عمومی باید ظرفیت خود را به کار بگیرند تا فیبر نوری به سرانجام برسد.

به اعتقاد زارع پور با تحقق این پروژه عملا بحث سرعت دیگر بی‌معنی می‌شود: متاسفانه در سال‌‌های گذشته ما به شدت در زمینه توسعه اینترنت ثابت عقب مانده‌ایم و در این زمینه رتبه ۱۴۲ را در بین ۱۸۰ کشور داریم. متخصصین می‌‌دانند که در ۱۰ سال گذشته در اینترنت ثابت اصلا خوب عمل نکرده‌ایم و امروز اثر همین موضوع را می‌بینیم.

او با اشاره به اینکه در صورت توجه به این پروژه، مشکل سرعت به شکل کلی حل می‌شود، تاکید کرد: باید بار را از روی دوش شبکه موبایل برداریم و این اتفاق در همه کشورهای پیشرفته دنیا رخ می‌دهد.

به گفته زارع‌پور در دو سال اخیر و در دوران کرونا، فناوری بیشتر نقش خودش را پیدا کرد. متخصصین این حوزه تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کردند و خیلی از راه‌‌های نرفته بسیار سریع طی شد. البته این فناوری، روی دیگری هم دارد و باید از فرصت‌ها برای جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی استفاده کرد. او تاکید کرد وزارت ارتباطات می‌خواهد شیرینی استفاده از فناوری را به مردم برساند.

قصد توسعه خدمات دولت الکترونیکی، خدمات عمومی و خدمات پایه کاربردی را داریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه شبکه پرسرعت و خدمات دو بال شبکه ملی اطلاعات است از توسعه این دو بال در وزارت ارتباطات خبر داد. او تاکید کرد آنها در سه دسته خدمات عمومی و دولت الکترونیکی و خدمات پایه کاربردی دنبال رشد هستند تا شبکه ملی اطلاعات کاربردی‌تر از همیشه بشود.

عیسی زارع پور با توضیح درباره اهمیت توسعه شبکه ملی اطلاعات با اشاره به توسعه شبکه ملی اطلاعات در کشورهای دیگر، گفت: شبکه ملی اطلاعات دو بال اساسی دارد. بال اول یک شبکه پرسرعت در کشور است. بال دوم، خدمات است. از همین رو بر اساس شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات می‌خواهد انواعی از سرویس‌های متنوع و پرسرعت را در اختیار مردم قرار دهد.

او با برشمردن سه دسته خدمات قابل پیشبینی در این حوزه گفت: خدمات دولت الکترونیک، خدمات عمومی و خدمات پایه کاربردی سه گروه دسته اصلی است که قصد خدمت رسانی در آن را داریم.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه سال‌هاست در کشور بحث دولت الکترونیک دنبال می‌شود و پیشرفت خوبی نداشته‌ایم، گفت: با نگاه خوشبینانه‌ رشد در این حوزه ۴۰ درصد است و آن هم به شکل جزیره‌ای.

او در ادامه گفت: این رشد جزیره‌ای به این معنی است که دستگاه‌ها چندین سامانه مختلف برای خود دارند. برنامه‌مان این است که پنجره خدمات هر دستگاه راه اندازی شود. تا سال بعد سرویسی را خواهیم داشت که مردم با یک بار احراز هویت می‌توانند به ۳۰ دستگاه دسترسی داشته باشند.

وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد: اگر بخواهیم عدالت و شفافیت را محقق کنیم و امضاهای طلایی را از بین ببریم، باید به سمت توسعه خدمات الکترونیکی دولت برویم.

زارع پور درباره اهمیت خدمات الکترونیکی گفت: دنبال این هستیم که همه دستگاه‌ها مکلف شوند تا ظرف یک مدت محدود پنجره واحد خدمات الکترونیکی را راه اندازی کنند و حداقل سی درصد خدمات خود را در آنجا ارایه کنند و این خدمات را به وزارت ارتباطات هم بدهند تا مردم تا پایان سال با یک بار احراز هویت به حداقل سی درصد از خدمات دولت الکترونیکی دست پیدا کنند.

به گفته او، این هم به نفع دستگاه ها است و هم مردم. بنابراین، اگر خدمات دولت هوشمند بشود این موضوع می‌تواند زمینه های فساد را از بین ببرد. تا پایان امسال پایلوت این طرح با حضور دو تا سه دستگاه راه اندازی خواهد شد و تا پایان ۱۴۰۱ همه دستگاه ها حضور خواهند داشت.

توجه به خدمات عمومی در شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات با توضیح درباره جزییات خدمات عمومی گفت: خدمات عمومی، حوزه دوم است. از همین رو در بخش خصوصی نیز بسیار به آن پرداخته شده است. در حوزه حمل و نقل یک سکوی آمریکایی همه دنیا را گرفته و اروپا هم در برابر آن منفعل شده اما ما در کشور این مشکل را نداریم و پلتفرم های مختلف در حمل و نقل و فروش و مسیریابی متخصصین کشور راه اندازی کردند و ایران را از این سرویس‌های جهانی بی‌نیاز کردند.

زارع‌پور در ادامه گفت: ما می‌خواهیم در‌ حوزه‌های جدیدی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی نیز این اتفاق بیفتد و تمام حمایت خود را برای پیاده سازی این خدمات به طور بومی‌ خواهیم داشت.

برای موتور جستجوی بومی‌ و پیام‌رسان‌ها برنامه‌های زیادی داریم

او در ادامه این نشست به توسعه نرم‌افزارهای کاربردی بومی اشاره کرد و آن را جزو تکالیف وزارت ارتباطات قلمداد کرد: خدمات پایه کاربردی بخش سوم شبکه ملی اطلاعات است. موتور جستجو و پیام رسان در این حوزه قرار دارد که ما برنامه‌هایی برای آن داریم تا تکالیف خود را بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی انجام دهیم و در این توسعه نقش داشته باشیم.

او پاشنه آشیل و نقطه بحرانی طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات را بحث امنیت عنوان کرد و گفت:باید مشکلات بحث امنیت را حل کنیم و برای این کار هم یک تقسیم کار ملی صورت گرفته است تا نقش همه دستگاه‌ها که می‌توانند در زمینه تضمین امنیت تبادل اطلاعات موثر باشند نقش آفرینی کنند.

عیسی زارع‌پور

طرح صیانت به نفع بخش خصوصی و کسب‌وکارها خواهد بود

وزیر ارتباطات با بیان اینکه طرح صیانت جای بهبود دارد تاکید کرد این طرح به نفع بخش خصوصی بوده و به رشد کسب‌وکارها کمک خواهد کرد. به گفته وی طبق طرح صیانت پیشنهادی وزارت ارتباطات، هر پلتفرم خارجی که قوانین ایران را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور خواهد داشت.

عیسی زارع‌پور در نخستین نشست خبری خود با حضور اصحاب رسانه، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه موضع شما در برابر فیلترینگ چیست، گفت: به عنوان کسی که ۵ سال در خارج از کشور زندگی کردم و بیش از ۱۰ کشور را از نزدیک دیده‌ام باید عرض کنم که بحث اعمال محدویت برای برخی سرویس‌ها امری متداول در سراسر دنیا است. شاید خط فکری و خط قرمزهای کشورها از یکدیگر متفاوت باشد اما یک سری محتواهایی وجود دارد که همه کشورها روی آن حساس هستند.

او با بیان اینکه موضع وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ پاسخ یک و صفری ندارد، بر لزوم سالم‌سازی فضای مجازی و صیانت از خانواده‌ها و کودکان تاکید کرد. موضوعی که به اعتقاد وزیر ارتباطات با اعمال محدودیت‌ها در برخی سرویس‌ها محیا شده و در تمام دنیا یک بحث پذیرفته شده است.

اما وزارت ارتباطات درباره طرح صیانت چه دیدگاهی دارد؟ زارع‌پور در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت فضای مجازی اکنون به محل زیست اصلی مردم تبدیل شده است و اگر این فضا قاعده‌مند نباشد، حقوق مردم تضییع خواهد شد: ما به عنوان دولت و حاکمیت نمی‌توانیم حقوق شهروندان‌مان را دنبال نکنیم. باید به سمتی پیش برویم که بتوانیم از حقوق مردم در فضای مجازی دفاع کنیم تا اگر مثلا هتک حرمتی در این فضا رخ داد از حقوق مردم دفاع کنیم. لازمه این موضوع نیز ساماندهی فضای مجازی است که کسی با آن مشکلی ندارد.

او اعتقاد دارد شفاف شدن فضای مجازی به نفع بازیگران این حوزه بوده و پلتفرم‌های می‌توانند از حقوق و تکالیف خود با خبر شده و بداند بایستی به چه نهادها و افرادی پاسخگو باشند: اگر فضای مجازی شفاف شود، کسب‌وکارها با خیال آسوده‌تری می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وزیر ارتباطات در ادامه اعلام کرد از این حیث معقتد است طرح حمایت از حقوق کاربران موسوم به صیانت بایستی اجرا شود: در برخی از کشورهایی که بیشتر و درست‌تر از فضای مجازی استفاده می‌کنند، هر سال یک قانون جدید تصویب شده یا قانون اصلی را به روزرسانی می‌کنند.

زارع‌پور با تاکید بر اینکه طرح صیانت جای بهبود دارد، به تهیه نسخه پیشنهادی اشاره کرد و گفت: در تعامل با همه بازیگران حاکمیتی که در این حوزه فعال هستند پیشنهادی را تهیه و به رئیس کمیسیون مشترک و رئیس مجلس تقدیم کردیم. هدف ما ساماندهی فضای مجازی و رفع بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی است.

او در ادامه تاکید کرد طرح صیانت به نفع کسب‌و‌کارها و بخش خصوصی خواهد بود و به رشد کسب‌وکارشان کمک خواهد کرد.

به گفته وزیر ارتباطات هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور خواهد داشت اعلام کرد این موضوع اصلی‌ترین بخش پیشنهادی است که به مجلس درباره طرح صیانت ارائه کرده‌اند.

برای توسعه گوشی ملی همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها لازم است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه وزارت ارتباطات ظرفیت‌های خوبی برای تولید سخت‌افزار دارد؛ تولید گوشی ملی را منوط به همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها با وزارت ارتباطات عنوان کرد.

عیسی زارع‌پور در نخستین نشست خبری خود با بیان توضیحاتی درباره ساخت گوشی همراه در کشور گفت: ما هم در ایران به توسعه گوشی ملی ادامه می‌دهیم و در این دولت قرار است شاهد همکاری خوبی بین نهادهای مختلف باشیم تا این اتفاق بهتر از ادوار گذشته رخ بدهد. خط قرمز ما کیفیت است و اگر خدمت خوبی به مردم ارائه شود مردم حتما از آن استفاده می‌کنند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در کشور ظرفیت‌های خوبی برای تولید سخت‌افزار داریم، گفت: در حوزه تجهیزات انتقال شبکه که جزو پیشرفته ترین تجهیزات مخابراتی هستند مواردی داریم که با محصولات خارجی برابری می‌کند.

افزایش ۷۰ درصدی شبکه زیرساخت کشور

زارع‌پور با تاکید بر اینکه تا سال آینده هفتاد درصد به شبکه زیرساخت کشور از تولیدات بومی‌ اضافه خواهد شد، گفت: در بخش تولیدات قطعات فضایی نیز این اتفاق رخ داده که به زودی برای خبرنگاران به نمایش در خواهد آمد تا به این موارد پی ببرند.‌

او در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: در مورد ساخت گوشی هم اقداماتی انجام دادیم اما حمایت های خوبی از سمت حاکمیت برای رسد و توسعه آنها صورت نگرفته و از آنجایی که فقط به وزارت ارتباطات مربوط نیست قصد داریم با تعامل دیگر وزارت‌خانه‌ها این کار را سریع‌تر پیش ببریم.

زارع‌پور با اشاره به روند تولید در کشورهای آمریکایی و اروپایی گفت: حتی کشورهای آمریکایی و اروپایی هم محصولات خود را به کشورهای آسیایی می‌سپرند تا آن را تولید کنند ولی اصل کار طراحی این قطعات است و استفاده و کمک از دیگر قطعات در مسأله مهندسی امر رایجی است.

انتقال پروژه گوشی ملی

پیش از این معاون فناوری و نوآوری وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خرداد ماه امسال اعلام کرده بود که این وزارت قصد دارد با طرحی پنج ساله، تولید بیش از ۱۴ میلیون تلفن همراه را در داخل کشور رقم بزند. بر اساس برنامه‌های اعلام شده قرار بر این بود که این طرح با ایجاد ۴۳ هزار شغل پایدار مستقیم و غیرمستقیم و بیش از یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی همراه باشد.

هرچند هاشمی گفته بود که پروژه تولید ملی هنوز به آن خوبی که برنامه ریزی شده بود پیش نرفته و حالا با اعلام جزئیات جدید به نظر می‌رسد که ادامه این طرح و نهایی شدن آن به دولت بعدی موکول خواهد شد.

حالا که چند ماه از حضور دولت سیزدهم و اعلام برنامه‌های زارع‌پور به عنوان وزیر ارتباطات گذشته و اعلام نظر مثبت او درباره توسعه تولید گوشی ملی باید همچنان منتظر ادامه این پروژه و چگونگی پیشبرد آن در دولت سیزدهم باشیم.

افزایش پلکانی قیمت اینترنت قطعی است

وزیر ارتباطات با بیان اینکه، افزایش قیمت اینترنت در طول ۱۰ سال گذشته دست نخورده باقی مانده از افزایش قیمت تدریجی تعرفه‌های ارتباطاتی خبر داد.

عیسی زارع‌پور درباره افزایش قیمت گفت: با اصلاح هیجانی قیمت اینترنت مخالفم. شرکت‌های خصوصی پیشنهادهایی داشتند که بالا بود و به همین دلیل من مخالفت کردم.

به گفته زارع‌پور، تعرفه باید به شکل پلکانی اصلاح شود. با این حال تغییرات در این بخش قطعی است چون در ۱۰ سال اخیر قیمت تقریبا ثابت بوده است.

او با اشاره به نیاز جدی برای توسعه زیرساخت‌های موجود گفت: به هر روی ۱۰ سال تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده و برای امکان توسعه باید تعرفه‌ها به صورت تدریجی افزایش پیدا کنند. در غیر این صورت باید آمادگی این موضوع را داشته باشیم که یک یا دو سال دیگر حتی امکان گفت‌وگوی تلفنی در تهران هم وجود نداشته باشد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه توسعه نیازمند هزینه است، گفت: درآمد و هزینه‌ها باید همخوانی مناسبی با هم داشته باشند، تا امکان توسعه زیرساخت‌های ارتباطی فراهم شود.

از مصوبه سال ۹۹ تا افزایش پلکانی قیمت در دولت سیزدهم

نیمه‌های اسفند سال گذشته نیز مجلس مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن مجلس افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم پرداختی شرکت‌های اینترنتی را تصویب کرد. در مصوبه مجلس همچنین بندی که هرگونه افزایش قیمت اینترنت را ممنوع اعلام کرده بود، حذف شد.

بر اساس این مصوبه سه هزار میلیارد تومان درآمد افزایش حق‌السهم پرداختی شرکت‌های اینترنتی به صدا و سیما، مخابرات ایران و تولید محتوا در فضای مجازی اختصاص خواهد یافت.

این مصوبه حکایت از افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها داشت و دولت باید بخشی از آن را به صداوسیما و مخابرات پرداخت کند. افزایش مالیاتی که به گفته وزیر ارتباطات وقت ۱۰۰ درصد به گرانی اینترنت منجر خواهد شد چراکه به گفته او شرکت‌های اینترنتی حاشیه سود کمی داشته‌اند و نمی‌توان بدون افزایش قیمت نهایی، مالیات آنها را افزایش داد.

حالا هم زارع‌پور در نخستین نشست خبری خود، خبر از افزایش پلکانی قیمت اینترنت داده و این با دلیل این افزایش قیمت توسعه زیرساخت‌ها عنوان شده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.