دبیر کمیته علمی کرونا: باید محدودیت‌ها بازگردد

اولین مورد ابتلا به اومیکرون در ایران شناسایی شد

اولین مورد ابتلا به اومیکرون در ایران شناسایی در یک آزمایشگاه فوق تخصصی شناسایی شد.

به گزارش فاواپرس، بالاخره سویه جدید کرونا به کشور رسید و اولین مورد ابتلا به اومیکرون در ایران شناسایی شد. از هفته‌ گذشته متخصصان نسبت به ورود این سویه جدید کرونا به کشور هشدار داده بودند و امروز ورود اومیکرون به ایران رسما تایید شد. سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی کرده است.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت صبح امروز گفت: در جلسه اضطراری ستاد کرونا که امروز با حضور دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل این وزارتخانه برگزار شد، مشاهده یک مورد سویه جدید کرونا اومیکرون در ایران تایید شد.

محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در جلسه اضطراری امروز ضمن تایید مشاهده یک مورد از سویه جدید کرونا در کشور از سوی همه اعضا، در خصوص تدوین پروتکل‌های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد، گفت: همچنین اعضای ستاد نظرات و پیشنهادات خود را جهت ارائه به ستاد ملی کرونا مطرح کردند.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه نتایج جلسه امروز درخصوص تمهیدات اندیشیده شده جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید در کشور متعاقبا اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد، تاکید کرد: اعضای جلسه به ضرورت استفاده از ماسک، تزریق واکسن بویژه دریافت دز سوم واکسن اعلام شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند.

اومیکرون در ایران
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، جزییات اولین مورد اومیکرون شناسایی شده در ایران را تشریح کرد

جزییات اولین مورد شناسایی شده اومیکرون در ایران

در همین حال رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز ضمن اشاره به تشخیص قطعی یک مورد ابتلا به کرونای اومیکرون در کشور در آقایی که به یکی از کشور‌های همسایه مسافرت داشته، گفت: یک یا دو مورد هم مشکوک به اومیکرون داریم که در حال بررسی هستند.

محمدمهدی گویا در تشریح ورود سویه جدید کرونا با عنوان اومیکرون در ایران گفت: تاکنون نخستین موردی که در کشور تشخیص داده شده، اقایی هستند که به یکی از کشور‌های همسایه مسافرت داشتند و در آن کشور علائم بیماری آغاز شده، بعد وارد کشور شدند.

وی گفت: بلافاصله آزمایش‌ها برای این فرد انجام شده و نیمه شب گذشته، آزمایشگاه تشخیص قطعی داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک مورد تشخیص در کشور داشته‌ایم و یک یا دو مورد هم مشکوک داریم که در حال بررسی است. به محض اینکه جواب آزمایش‌های قطعی مشخص شود، اعلام خواهیم کرد و همه این افراد تحت مراقبت دقیق قرار گرفته‌اند.

وی درباره تشخیص سویه اومیکرون با کیت‌های موجود در کشور نیز گفت: چندین کیت مختلف داریم که در اختیار آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و قادر است پیچیده‌ترین انواع اومیکرون و ویژگی‌های ژنتیکی آن را تشخیص دهد.

درخواست بازگشت محدودیت‌ها

صبح امروز همچنین دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: باید محدودیت‌ها و قرنطینه‌هایی که وجود داشت، را مجددا انجام دهیم. توصیه ما این است که قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم. زیرا اگر قرار باشد پیکی با اومیکرون در ایران ایجاد شود، باتوجه زمان شیوع تندی که ویروس دارد، احتمال دارد که طی چند هفته آینده ما شاهد این پیک خواهیم بود.

جماعتی گفت: توصیه‌مان این است که قرنطینه‌ها درباره مدارس، دانشگاه ها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و مجامعی که بیش از ۱۰ نفر در آنجا هستند، حتما انجام و این محدودیت‌ها اعمال شود. زیرا بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک اومیکرون در ایران خواهیم بود.

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره اومیکرون

سویه اومیکرون از ویروس کرونا تاکنون در ۸۹ کشور جهان شناسایی شده و موارد ابتلا به آن در مناطقی که این گونه شیوع یافته طی بازه‌ای یک و نیم تا سه روزه در حال دو برابر شدن است.

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، سویه اومیکرون به سرعت در حال شیوع در کشور‌هایی است که بخش زیادی از جمعیت آن‌ها با تکیه به کارزار واکسیناسیون در برابر بیماری «کووید ۱۹» مصون شده بودند.

با این حال هنوز مشخص نیست که شیوع سریع سویه اومیکرون به مقاومت آن در برابر مصونیت ایجاد شده مرتبط است یا افزایش سطح واگیرداری ویروس.

این در حالی است که این احتمال نیز وجود دارد که ترکیبی از این دو عامل در شیوع گسترده سویه اومیکرون نقش داشته باشد.

به گفته متخصصان برای پی بردن به شدت این سویه و تاثیر واکسیناسیون و مصونیت از پیش ایجاد شده بر شدت بیماری به داده‌های بیشتری نیاز است.

یکی از عوامل ناشناخته درباره اومیکرون این است که این سویه تا چه حد منجر به موارد حاد بیماری «کووید ۱۹» می‌شود. داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی حکایت از این داشت که سویه اومیکرون در سطح وسیع باعث موارد حاد «کووید ۱۹» نمی‌شود.

با این حال سازمان جهانی بهداشت روز شنبه تاکید کرد که هنوز داده‌های کافی برای قضاوت درباره شدت بیماری «کووید ۱۹» در مبتلایان به سویه اومیکرون در دست نیست.

در بیانیه این نهاد بین‌المللی آمده است: برای پی بردن به شدت این سویه و تاثیر واکسیناسیون و مصونیت از پیش ایجاد شده بر شدت بیماری به داده‌های بیشتری نیاز است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.