درخواست دادستان کل کشور از مردم: فعلا در رمز‌ارزها سرمایه‌گذاری نکنید

دادستان کل کشور به مردم توصیه کرد تا زمانی که تکلیف رمزارزها به موجب قانون و از منظر قانونی مشخص نشده، وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه نشوند.

بیش از یک سال است که بر سر قانون‌گذاری روی بازار رمز‌ارزها و خرید و فروش آن بین نهادهای مختلف از بانک مرکزی گرفته تا مجلس و دولت و فعالان رمزارز بحث‌های مختلفی مطرح است. برای نمونه شورای عالی فضای مجازی انتهای سال گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رمزارزهای موجود در بازار پشتوانه و تضمینی ندارند و مجوزی به درگاه‌های خرید و فروش رمز ارز داده نشده است.

همان زمان‌ هم یعنی ۱۱ اسفند، در برنامه تلویزیونی ویژه خبری شبکه دو سیما، عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی اعلام کرد که خرید و فروش رمز ارزها بین افراد عام مجاز نیست و فقط باید برای واردات کالا از آن استفاده شود. به گفته او به‌زودی چند صرافی برای ثبت سفارش‌هایی که به صرافی‌ها داده می‌شوند، مشخص می‌شوند و نامشان اعلام می‌شود که برای واردات از طریق رمز ارزها، تأمین ارز کنند،وعده‌ای که تا به حال به انجام نرسیده است.

در ادامه این اتفاق‌ها هم مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، با ارسال نامه‌هایی جداگانه به رئیس جمهوری، وزرای اطلاعات، اقتصاد، صمت و رئیس کل بانک مرکزی نسبت به هدایت سرمایه مردم به سمت معاملات رمزارزهای خارجی هشدار داد.

در نهایت ابتدای آذر سال ۱۴۰۰ پیش‌نویس مصوبه جدید دولت و مجلس برای ساماندهی استخراج رمزارز در کشور و مقابله با فعالیت‌های غیر قانونی این حوزه نوشته شد. پیش نویسی که به باور فعالان این عرصه، حاکی از ادامه برخوردهای سلبی با صنعت ماینینگ و نشنیدن نظرات متخصان این حوزه است.

روی رمز‌ارزها سرمایه‌گذاری نکنید

در جدید‌ترین اتفاق محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور مردم را از سرمایه‌گذاری در این حوزه منع کرده است.

منتظری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، اعلام کرده که مردم تا زمانی که تکلیف رمز ارز به موجب قانون و از منظر قانونی مشخص نشده، وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه نشوند زیرا بسیاری از مردم که در این معرکه وارد شدند، دچار مشکل شدند. هم سرمایه مردم از بین می‌رود و از سویی دیگر هم پرونده‌های متعدد در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی به وضعیت رمزارزها گفت: «متاسفانه امروز رمزارزها موجب آسیب شده و عده‌ای از مردم به دلیل عدم توجه به عواقب آن دچار مشکل می‌شوند و احیانا توسط افراد کلاهبردار به دام می‌افتند.»

منتظری همچنین در مورد پرونده کریپدولند، یکی از صرافی‌های رمز ارز که پیش از این مدیرعامل آن بازداشت شده بود اعلام کرد: «درباره رمز‌ارزها مکاتباتی با بانک مرکزی و مجلس انجام دادیم تا وضعیت رمز‌ارزها را برای مردم مشخص کنند.»

نتایج یک بررسی میدانی توسط شرکت مشاوره مدیریت ایلیاکه روی جامعه آماری ۵ هزار و ۶۲۰ نفری انجام داده بود مشخص کرد که ۸۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تاکنون واژه رمزارز را شنیده‌اند و از تعداد ۳۱ درصدشان رمزارز دارند و ۶۳ درصد آنان هیچ‌وقت آن را در اختیار نداشته‌اند. از مین رو با تخمین جمعیتی مشخص می‌شود که در حدود ۱۷ درصد مردم رمز ارز دارند. نتایج این نظرسنجی اواسط فروردین سال جاری منتشر شد.

از سوی دیگر در یک نشست خبری در مورد صنعت رمز‌ارزها که ۵ آبان سال جاری برگزار شد، برخی حاضران در این نشست اعلم کردند با اینکه حوزه رمزارز هنوز در ایران مقررات‌گذاری نشده است، مبادلات این بازار روزانه مبلغی بین ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان بوده و ۸۸ درصد از این مبادلات روی صرافی‌های ایرانی انجام می‌شود.

رسیدگی به تخلفات بورسی

در ادامه دادستان کل کشور که از مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بازدید داشت، به تخلف‌های بورسی اشاره کرد و گفت: در این زمینه کمیته مشترکی برای رسیدگی به موضوع بورس با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور در حال شکل‌گیری است تا در چارچوب مقررات، تکالیف و وظایف قانونی بصورت مشترک کار را انجام خواهیم داد و امیدوارم تا ظرف زمان معینی کار را به سرانجام برسانیم.

منتظری، با بیان اینکه دولت سیزدهم برای رفع مشکل بورس اهتمام دارد اعلام کرد: «به‌طور قطع می‌توانیم با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و مسئولانی که جدیدا در سازمان بورس مشغول به فعالیت شدند، نسبت به گذشته بررسی‌های لازم را انجام دهیم و با کسانی که احتمالا مرتکب تخلف شده‌اند برخورد کنیم.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.