نظارت باید جایگزین مجوز شود

رمزارزها به دلیل شفافیت و قابل رصد بودن جلوی پول‌شویی را می‌گیرد

دبیر انجمن فین‌تک، گفت: فناوری رمز ارز‌ها بعد از مدتی جایگزین پول فعلی خواهد شد چرا که هم اکنون کشور‌های اروپایی و آمریکایی همچنین چین به طور خاص به این موضوع فکر می‌کنند، بنابراین رمز ارزها می‌تواند به دلیل شفافیت و قابل رصد بودن جلوی خیلی از اتفاقات بد در صنعت بانکداری را بگیرد.

مصطفی نقی‌پورفر موسس و مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین و کافه بلاکچین در رابطه با میزان مصرف برق در رمز ارز‌ها و بلاکچین، اظهار کرد: برای شفایت در این حوزه دولت باید دولت دروغ گویی و فرافکنی ر ا کنار بگذارد و ضعف صنعت برق را به گردن بلاکچین‌ها نیندازد. صنعت برق به دلیل سرمایه گذاری نکردن روی بخش زیرساخت‌ها هنوز با مشکلاتی مواجه است، بنابراین تقصیر را به گردن یک صنعت دیگر انداختن کاملا اشتباه است.

وی تصریح کرد: میزان مصرف برق در بخش استخراج رمزارز چیزی حدود یکی دو درصد یا حداقل ۵ درصد برق مصرفی کشور است این ضعف جدی صنعت برق است چرا که امروزه تلفات زیادی در شبکه انتقال برق داریم اما کسی در این مورد صحبت نمی‌کند. همچنین سرمایه گذاری روی این صنعت نشده و حتی پول نیروگاه‌ها را پرداخت نمی‌کنند؛ بنابراین مسئولان دولتی دروغگویی را کنار بگذارند و با مردم صادق و شفاف باشند و بجای فرافکنی وظیفه خودشان را درست انجام دهند.

دبیر انجمن فین‌تک، گفت: وضعیت کشور به جهت ظزفیت نیروی انسانی خوب است، اما از نظر رگولاتوری و کسب و کار وضعمان خیلی بد است. باید دانش خودشان را ارتقا دهند. در حال حاضر کشور در حوزه استخراج در رمز ارز‌ها افراد بسیار توانمندی دارد که به دلیل استفاده نکردن از این افراد اقدام به مهاجرت کرده‌اند. قبلا زمانی ترکیه مقصد توریستی ما بود، اما اکنون مقصد شرکت‌های ما شده است.

وی افزود: ما با دو مشکل تحریم بیرونی و خود تحریمی مواجه هستیم که خود تحریمی از تحریم خارجی‌ها بدتر است. باید در این زمینه تدابیر اندیشیده شود تا سرمایه‌گذاران و فعالان این صنعت کوچ نکنند.

نقی‌پور فر ادامه داد: فناوری رمز ارز‌ها بعد از مدتی جایگزین پول فعلی خواهد شد هم اکنون کشور‌های اروپایی و آمریکایی همچنین چین به طور خاص به این موضوع فکر می‌کنند؛ چرا که رمز ارز می‌تواند به دلیل شفافیت و قابل رصد بودن جلوی خیلی از اتفاقات بد در صنعت بانکداری را بگیرد. همچنین می‌تواند جلوی رفتار افسارگسیخته در انتشار پول توسط بانک مرکزی را بگیرد. از طرف دیگر قابل رصد بودن آن است. امروزه دوستان در مورد پولشویی صحبت می‌کند و از رمزارز‌ها به عنوان پولشویی مطرح می‌کند این کلام دروغ محض است، پولشویی چیزی ساده‌تر از پول معمولی نیست.

وی اضافه کرد: بزرگترین پولشویی کشف شده در بانک داسک دانمارک به میزان ۲۰۰ میلیارد یورو، همچنین قلب اتحادیه اروپا سوئد که ادعای رسمی آن ۳۶ میلیارد یورو و غیر رسمی ۱۷۰ میلیارد یورو است. اتفاقا رمز ارز‌ها و دلیل به شفافیت و قابلیت رصد بودن جلوی پولشویی را گرفته و خیلی از مشکلات را در فضای پولی برطرف می‌کند.

دبیر انجمن فین‌تک، تأکید کرد: دولت باید با مجوززدایی و رفع موانع کسب وکار و نظارت مستمر بستر را برای توسعه اقتصادی و ورود بخش خصوصی به این عرصه کمک کند. همچنین نظارت باید جایگزین مجوز شود تا رقابت سالم در کشور شکل گیرد.

وی گفت: باید به اقتصاد اولویت داده شود تا به امنیت. حدود ۴۲ سال است که به اقتصاد اولویت داده نشده است. مشکل ما این است که بهانه امنیتی داریم نه مشکل امنیتی، بنابراین اگر موانع برداشته شود بهترین هدیه برای تولیدکنندگان خواهد بود. دولت بجای قیمت گذاری باید نظارت داشته باشد و به بخش خصوصی اعتماد کند. بدیهی است دولت باید خودش را از اقتصاد کنار بکشد و از اقتصاد خارج شود و کار نظارت را برعهده بگیرد. هم اکنون اقتصاد کشور بخاطر گرسنگی دادن بیش از اندازه به بدنه اقتصاد مریض است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.