زارع‌پور: در طرح صیانت پیشنهادی وزارت ارتباطات، نگرانی‌های کارشناسان رفع شده است

وزیر ارتباطات اعلام کرد در نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات برای طرح صیانت به نظرات کارشناسان توجه و نگرانی‌های آن‌ها رفع شده است. او ابراز امیدواری کرد مجلس به نظرات کارشناسی این وزارتخانه توجه کند.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه ایران‌تلکام، به نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات برای طرح صیانت اشاره و ابراز امیدواری کرد مجلس به نظرات کارشناسی وزارت ارتباطات توجه کند: ما پیشنهاداتی را به مجلس ارائه کردیم. همه چیز به کمیسیون مشترک بستگی دارد که آیا به نقطه نظرهای کارشناسی وزارت ارتباطات توجه کند یا به روند قبلی ادامه دهد.

زارع‌پوردر پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نسخه وزارت ارتباطات با طرح صیانت مردود شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس چقدر تفاوت دارد، گفت: ما نگرانی‌های متخصصین و کارشناسان و فعالان این حوزه را برطرف کردیم و باید منتظر اظهارنظرهای بعدی باشیم. این طرح وزارت ارتباطات نسبت به نسخه 26 تیرماه مناسب‌تر است اما درنهایت نمایندگان مجلس درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رییس کمیسیون مشترک اعلام کرد جلسات این کمیسیون از دوشنبه هفته آتی از سر گرفته شده و نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قیمت اینترنت ثابت امسال تغییری نخواهد کرد

سال گذشته مجتبی رضا خواه عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس اعلام کرد در مصوبه که به تصوب رسانده‌ایم، افزایش قیمت اینترنت غیرقانونی است. این قانون را مجلس برای این مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفت که پیش از آن وزیر ارتباطات دولت دوازدهم اعلام کره بود، در صورتی که مجلس مصوبه سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها به دولت را تصویب کند، بسته‌های اینترنتی با افزایش شدید روبه‌رو خواهد شد.

حال عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسشی در مورد این که در حال حاضر تعرفه مخابرات در حال تغییر است و آیا در این زمینه تعرفه اینترنت هم تغییر خواهد کرد توضیح داد: در حال‌حاضر تغییر تعرفه مخابرات مطرح است و تعرفه اینترنت به دلیل قانون مجلس امسال تغییری نخواهد کرد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤال دیگر زومیت که اینترنت از شهریور ماه سال جاری تاکنون با اختلال و کمبود کیفیت همراه بوده، اعلام کرد که اینترنت در دو سه روز اخیر بهبود پیدا کرده چرا که مسیر کابل‌هایی که قطع شده بود ترمیم شده است. او کیفیت پایین اینترنت را به دلیل ۱۰ سال عدم توسعه زیرساخت‌ها اعلام کرد.

وزیر در مورد این که وزارت ارتباطات دولت یازدهم و دوازدهم پیوسته از افزایش و توسعه زیرساخت‌ها صحبت کرده‌اند؛ پس چرا در حال حاضر او کیفیت اینترنت را به توسعه پیدا نکردن زیرساخت‌ها ارتباط می‌دهد، توضیح داد: در ۱۰ سال گذشته زیرساخت‌های موبایل بسیار رشد و توسعه پیدا کرد، ولی زیرساخت‌های اینترنت ثابت اصلا توسعه‌ای نداشت. ما هیج توسعه‌ای در فیبرنوری نداشته‌ایم و در دنیا از میان ۱۹۰ کشور از نظر کیفیت و سرعت رتبه ۱۴۲ را داریم. پس اگر زیرساخت‌ها اینترنت ثابت در ۱۰ سال گذشته توسعه پیدا کرده بود این جایگاه ما در جهان نبود.

عیسی زارع‌پور

اصلاح تعرفه‌های مخابرات

وزیر ارتباطات در ادامه به تصویب افزایش قیمت تعرفه‌های مخابرات اشاره کرد و گفت: اصلاح تعرفه‌ها در مسیر تصویب است و تاکنون یک مرحله در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات طی شده، اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است؛ مراجع دیگری نیز باید آن را تصویب کنند. شرکت مخابرات نیز باید تضمین دهد که حداقل سالی یک میلیون پورت فیبر نوری در کشور راه‌اندازی کند، بدین‌صورت که یا سیم مسی‌های موجود به فیبر نوری تبدیل شود یا در نقاطی که اصلا ارتباطی وجود ندارد، فیبر نوری راه‌اندازی کند.

او با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات در تلاش برای افزایش کیفیت اینترنت ثابت است، افزود: به هر حال نزدیک به 10 سال است که هیچ تحول ویژه‌ای در این حوزه شکل نگرفته و تفاوت کیفیت اینترنت ثابت و گوشی ملموس است.

به گفته زارع‌پور عدم توجه به زیرساخت‌های تلفن ثابت موجب شده است تا ایران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی از این حیث، رتبه بسیار نامناسبی داشته باشد.

او در پایان با اشاره به اینکه بهترین حمایت از تولید داخل فضاسازی و ایجاد بسترهای مناسب است، ظرفیت‌های موجود را بسیار بالا دانست و بر استفاده از این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.