در جلسه کمیسیون مشترک بیان شد:

طرح صیانت منجر به ایجاد استارت‌آپ یونیکورن می‌شود!

رییس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از تغییر نام طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی به طرح «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» خبر داد.

به گفته تقی‌پور این طرح می‌تواند ضامن حل مشکلات بورسی شدن استارت‌آپ‌ها و شکل‌گیری شرکت‌های یونیکورن در ایران باشد. نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه کمیسیون مشترک اعلام کرد نامه انتقادی ناظر بر تمامی نسخه‌های طرح صیانت از جمله نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات است.

یازدهمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت پس از حدود یک ماه وقفه با محوریت نظر مرکز پژوهش‌ها و وزارت ارتباطات برگزار شد. طی آخرین جلسه کمیسیون مشترک تصمیم بر آن شد که طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شود تا نظرات کسب‌وکارها و وزارت ارتباطات در آن اعمال شود.

رونمایی از طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی

در بخشی از جلسه امروز کمیسیون مشترک، «رضا تقی‌پور» به عنوان رئیس کمیسیون از نسخه جدید این طرح با عنوان «طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» رونمایی کرد. طرحی که تنها عده‌ای خاص از آن آگاهی داشته و حتی بخشی از اعضای کمیسیون مشترک نسبت به آن بی‌اطلاع بودند.

این طرح از 37 ماده به 21 ماده و از 13 صفحه به 7 صفحه تقلیل پیدا کرده است. از جلسات بعدی کمیسیون مشترک نیز این طرح در دستور کار قرار گرفته و کلیات آن به رای گذاشته خواهد شد.

تقی‌پور در ادامه به بیان مبانی نسخه جدید طرح صیانت پرداخت و تاکید کرد برای ساماندهی فضای مجازی نیاز به حداقل 70 طرح مشابه وجود دارد؛ و تنها با یک طرح کل نیازهای این حوزه رفع نمی‌شود.

تقی پور طرح صیانت

او تاکید کرد با طرح صیانت می‌توان به بورسی شدن استارتاپ‌ها و ایجاد یونیکورن‌ها در کشور کمک کرد: «به اعتقاد قلبی من مهندسین ما از گوگل و سایر پلتفرم‌های مطرح جهانی چیزی کم ندارند. همه مشکلات این حوزه ناشی از عدم مقررات و چارچوب‌ها در فضای مجازی است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که وزیر ارتباطات سابق در گفتگویی تاکید کرد کاهش ارزش پول ملی، این وزارتخانه را از هدف ایجاد یونیکورن یا شرکت‌های با ارزش بیشتر از یک میلیارد دلار دور کرد. موضوعی که علت آن را تحریم‌ها دانست و به اعتقاد جهرمی هیچگاه در اثرات تحریم به این موارد توجه نمی‌شود.

حواشی نامه مرکز پژوهش‌ها

بخش دیگر جلسه به حواشی نامه ارسالی مرکز پژوهش‌ها اختصاص داشت. هیئت رئیسه کمیسیون مشترک به رسانه‌ای شدن این نامه و محتوای آن شدیدا انتقاد داشتند.

یزدی‌خواه، نائب رئیس کمیسیون مشترک با اشاره به این اتفاق گفت: «ارجاع طرح نه در قالب ماده 142 بلکه براساس اختیارات اصل 85 قانون اساسی بوده است. همچنین قرار بر دعوت دوباره از کارشناسان و نمایندگان کسب‌وکارها و نهادهای مختلف نبود زیرا این افراد یا بایستی در مرکز نظرات خود را اعلام کنند یا در کمیسیون مشترک. اما مرکز پژوهش‌ها به جمع‌بندی نرسیده و به جای ارسال نامه محرمانه آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.»

به اعتقاد وی حرکت مرکز پژوهش‌ها شان مجلس را زیر سوال برده است. در حالی که این نامه صرفه جنبه مشورتی داشته و برای نمایندگان که وظیفه قانون‌گذاری دارند، الزام آور نیست.

طرح صیانت

در ادامه سایر اعضای کمیسیون مشترک همچون نوری و سیاهکلی خواستار ارائه فرصت به مرکز پژوهش‌های مجلس برای انجام اصلاحات و اظهار نظر نهایی روی طرح صیانت شدند. موضوعی که رئیس کمیسیون مشترک با آن موافق نبود.

ایرادات مرکز پژوهش‌ها ناظر بر تمامی نسخه‌های طرح صیانت است

در ادامه، آتانی به عنوان یکی از نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس که در این جلسه حاضر بود اعلام کرد این مرکز بر لزوم ساماندهی فضای مجازی تاکید دارد. اما در زمان فیاضی همه چیز سریع پیش رفته و فرصت جمع‌بندی وجود نداشت: «ما در مرکز پذیرای نظرات نمایندگان هستیم. بهتر است طرح را محل گفتگوهای انتقادی قرار ندهیم زیرا طرح صیانت هزینه‌زا بوده و با این اقدامات، صرفا مشکلات آن بیشتر خواهد شد.»

«کمیل قیدرلو»، معاون مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس از دیگر حاضرین جلسه امروز بود. به گفته وی نامه ارسالی مرکز پژوهش‌ها و بیان اشکالات آن ناظر بر تمامی نسخه‌های این طرح از جمله پیشنهاد وزارت ارتباطات بوده است:

«ما قائل به قانون‌گذاری در فضای مجازی هستیم اما مرکز پژوهش‌ها به جمع‌بندی رسیده که مواد طرح صیانت خلاف قانون اساسی است. اگر این طرح برای شورای نگهبان ارسال شود، رد خواهد شد. از همین روی پیشنهاد می‌دهیم طبق روال، این طرح در یک کارگروه پیش رفته و مشکلات آن که در نسخه وزارت ارتباطات شدیدتر نیز هست، رفع شود.»

طرح صیانت

یکی از اعضای کمیسیون مشترک با بیان اینکه طبق گفته رهبر، بایستی نظرات این مرکز مورد توجه مجلس قرار گیرد، گفت: «اختلافات از ابتدای طرح وجود داشته است اما اکنون شکل سیاسی به خود گرفته است. ادامه این مسیر نیازمند دقت و وقت بیشتری است در غیر این صورت باعث قطب‌بندی در مجلس و جامعه شده که موجب نگرانی است.»

لازم به ذکر جلسه آینده کمیسیون، طبق روال قبل فردا ساعت 16 برگزار خواهد شد. نمایندگان کمیسیون در این جلسه به بررسی طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی خواهند پرداخت.


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.