تغییرات پیشنهادی هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایا‌نه‌ای استان تهران به تصویب رسید

عصر چهارشنبه، هشتم دی ماه 1400 مجمع عمومی فوق‌العاده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با موضوع اصلاح اساس‌نامه برگزار شد و با موافقت 91 درصدی حاضران، پیشنهادات اصلاحی هیأت مدیره‌ی دوره‌ی ششم نصر تهران به تصویب رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، مجمع عمومی فوق‌العاده‌ی این سازمان در سالن اجتماعات هتل ارم، با سخنرانی حسین اسلامی، رییس هیات مدیره‌ آغاز شد. اسلامی گزارشی از روند اصلاحات اساس‌نامه ارایه کرد و پس از آن هیات رییسه‌ی مجمع متشکل از حسین اسلامی به عنوان رییس، خلیل بسطامی و مهرداد ذوالفقاریان به‌عنوان ناظر و خانم منافی به عنوان منشی مجمع تشکیل شد.

پس از آن مجید اورعی، عضو هیات مدیره و رییس کارگروه اصلاح اساس‌نامه در سخنانی با تاکید بر اینکه مشکلات کنونی اساس‌نامه‌ی فعلی مسایل متعددی برای سازمان ایجاد خواهد کرد، گفت: این مشکلات می‌تواند مانعی در راه تسهیل‌گری در فرآیند‌های مفید شود. اتفاقاتی که در چند دوره‌ی مختلف اتفاق افتاد ما را به این فکر انداخت که چرا یک بار برای همیشه مساله اساس‌نامه را حل نمی‌کنیم و در روندی حرکت می‌کنیم که هزینه سازمان و اعضا مدام بالاتر می‌برد.

او ادامه داد: واقعیت این است که عمده چالش‌های کنونی به آیین‌نامه برمی‌گردد و عموما گره‌ها از همینجا آغاز می‌شود. اورعی در توضیح این ادعا و تشریح روند اصلاحات گفت: در 28 آبان ماه و دوم آذر ماه سال جاری، اعضای کارگروه دور هم جمع شدند و تمامی موارد را دوباره مورد بررسی قرار دادند و تلاش بر این بود که برای همه چالش‌ها، راهکار مناسبی ارایه شود.

رییس کارگروه اصلاح اساس‌نامه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران افزود: در 27 آذر ماه، چکش‌کاری‌های نهایی انجام شد و از بعد از آن به دنبال بازخوردها از همه افراد ذی نفع بودیم تا بتوانیم کم و کاستی‌ها را بهبود بخشیم. در این فرآیند، دو نوع بازخورد داشتیم، یک بازخورد از سمت افرادی بود که کاملا مخالف تغییرات بودند و یک بازخورد در ذیل موافقت و همراهی می‌گنجید. در چنین شرایطی، اجماع نظرات سخت‌تر بود و راه حل ما برای رسیدن به یک نقطه تعادی، استفاده از نظرات پیشکسوت‌ها در این فرآیند بود.

اورعی توضیح داد: در کارگروه اولیه اصلاح اساس‌نامه، 269 بند اساس نامه پیشنهاد داده شد که در نهایت 40 بند از آن کاهش پیدا کرد و به 229 بند رسید.

به گفته او، یکی دیگر از ویژگی‌های اساس‌نامه جدید این است که قابلیت به روز رسانی در خود آن گنجانده شده است و این ویژگی، به روز رسانی را در آینده – بدون نیاز به تغییرات کلی اساس‌نامه- آسان‌تر می‌کند.

همچنین اورعی درباره شرح وظایف ارکان مختلف گفت: نه تنها بازنگری‌های لازم در این حوزه انجام شده است بلکه اصلاحاتی در منابع درآمدی نیز داشته‌ایم که امروز نیاز آن کاملا حس می‌شود. چرا که درآمد سازمان فقط متکی به عضویت و محدود است. برای مثال یکی از راه‌های روتین افزایش درآمد، جذب حامیان مالی است که چون مسیر آن در اساس‌نامه تعریف نشده، نتوانستیم تا کنون افزایش درآمد از این راه تجربه کنیم.

نوبت فراگیری رسیده است

به عقیده اورعی امروز وقت آن رسیده است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تبدیل به یک سازمان فراگیر شود و به این واسطه، تشکل‌هایی که نیاز سازمان است ذیل خود سازمان شکل بگیرد. بر همین اساس اجازه شکل‌گیری قانونی تشکل‌ها ذیل اساس‌نامه گنجاده شده است تا از فعالیت جزیره‌ای جلوگیری شود.

عضو هیات مدیره نصر تهران در ادامه توضیح اصلاحات اساس‌نامه افزود: در نسخه قبلی، در تعاریف هم دچار مشکل بودیم و این موضوع هم نیاز به اصلاح داشت. از سوی دیگر، در اساس‌نامه تبعیضی بود که باعث شده بود در دبیرخانه با حجم انبوهی از درخواست‌ها مواجه هستیم که نمی‌توانستیم پاسخگوی آن‌ها باشیم. تلاش کردیم که با ایجاد اصلاحات این موضوع را حل کنیم.

نکته دیگر که در مجمع اخیر اعضا شاهد آن بودند و انتقادهای بسیاری به آن وارد شده است بر اساس گفته اورعی، شرایط احراز اعضا بوده است. رییس کارگروه اصلاح اساس‌نامه نصر در این باره گفت: مشکلاتی که بر سر این راه وجود داشت حتی نحوه رای دادن افراد را دچار پیچیدگی کرده بود. بنابراین بندهایی را به اساس‌نامه اضافه کردیم که از حق تک‌تک اعضا صیانت شود.

او ادامه داد: بعضی موارد اساس‌نامه اما هنوز مشمول تغییرات نشدند یا اصلاح آن‌ها به تعویق افتاده است. برای مثال «تغییر نام سازمان» از مواردی بود که تاییدیه نگرفت یا مواردی مثل مرکز داوری، استشهادیه شرایط کاندیداهای هیات مدیره و مرکز پژوهش‌ها و .. از بندهایی بودند که اصلاح آن با توجه به کمبود زمان به تعویق افتاد.

استان تهران می‌تواند باب تغییرات را باز کند

حسین اسلامی رییس هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز در توضیحاتی گفت: بنای هیات مدیره‌ی دوره‌ی ششم این است که تهران باب تغییرات را باز کند و پیشگام باشد. بعضی‌ها می‌پرسند مگر می‌شود اساس‌نامه را تغییر داد؟ بله می‌شود و این اختیار را قانون به ما داده است.

به گفته او، در شرایط کنونی باید تلاش بر این باشد که با هیات عمومی صنف هم به یک تفاهمی رسیده و رضایت این هیات جلب شود.

در ادامه‌ی نشست، برخی از حاضران نظرات خود را راجع به پیشنهادات اصلاحی هیات مدیره‌ی دوره‌ی ششم نصر تهران بیان کردند.

ناصر شاکرحسینی، رییس کارگروه نرم‌افزارهای سلامت الکترونیک که در میان مدعوین حضور داشت، گفت: آقای اروعی اشاره کردند که 1200 درخواست از سمت کسانی داشتند که با اساس‌نامه کنونی نمی‌توانند عضو سازمان بشوند، باید در این باره شفاف‌سازی شود که کدام شرکت‌ها یا افراد به واسطه اساس‌نامه کنونی نتوانستند به سازمان بپیوندند؟

او ادامه داد: من در تمام این سال‌ها منتقد دامنه گسترش سازمان بوده‌ام و هستم. عملا داریم از صنف فناوران حوزه به سمت استفاده کنندگان از فناوری حرکت می‌کنیم. آیا دامنه شمول وسیع، برای سازمان، مفید و لازم است؟

شاکرحسینی توضیح داد: ما در تاسیس سازمان یک اشتباه استراتژیک کردیم و در سال 83 عجله کردیم. الان هم داریم همان خطا را انجام می‌دهیم. شاید بهتر بود مسایل کمتری معلق بماند و برای تغییرات، صبوری و حوصله به خرج می‌دادیم.

سعید امامی رییس کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته‌ی سازمانی اما با تشویق حاضران برای مشارکت در رای‌دهی به اساس‌نامه در پاسخ به شاکرحسینی گفت: راه حل مشکلاتی که مطرح شد تداوم اصلاح اساس‌نامه است که می‌توانیم به وسیله آن هویت بخشی را به جریان بیاندازیم. او از مدعوین دعوت کرد که با رای مثبت صد در صدی کمک کنند حداقل در مسیر حل مشکلات قرار بگیرند.

از همه پیشنهادات استقبال می‌کنیم

اورعی نیز در ادامه مباحث مطرح شده گفت: شک نکنید که بزرگ‌ شدن دامنه شمول لازم است. این یک روند است که ما باید هوشمندانه سوار موج شویم و با برنامه سازمان را توسعه دهیم؛ نه اینکه بگذاریم موج به راه افتاده ما را با خود ببرد. او تاکید کرد: اگر هر بندی وجود دارد که دوستان با آن مخالفند، و برای اصلاح آن پیشنهاداتی دارند، ما با روی باز استقبال می‌کنیم

اسلامی رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی استان تهران هم تاکید کرد: ما نمی‌گوییم این پیشنهادات کامل‌ترین و بهترین است اما فکر می‌کنیم که بهترین پیشنهاد ممکن در شرایط ممکن است. از سوی دیگر دوست دارم بگویم که من فکر نمی‌کنم تعجیل می‌کنیم بلکه فکر می‌کنم 16 سال تاخیر داشته‌ایم.

او ادامه داد: سطح اصلاحات زیاد است و ما در این اصلاحات در مورد اعضای هیات مدیره‌ی سازمان، سایر استان‌ها و هیات عمومی مصلحت سنجی کرده‌ایم. امیدواریم تمامی بندهای مصوب مورد قبول هیات عمومی نیز واقع شود، اما اگر هیات عمومی نظر یک استان را زیر سوال ببرد خطرناک است.

موافقت قاطع حاضران با اصلاح اساس‌نامه

در نهایت پس از مباحث مطرح شده، رای‌گیری اصلاحات پیشنهادی هیات مدیره‌ی دوره‌ی ششم نصر تهران درباره‌ی اساس‌نامه‌ی این سازمان انجام شد و به تصویب رسید. از 98 رای ماخوذه، 89 رای موافق، هشت رای مخالف و یک رای باطله اعلام شد و با موافقت 91 درصدی حاضران، اصلاحات پیشنهادی اساس‌نامه به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده رسید.

گفتنی است در انتهای این نشست، احکام دبیران رسته‌های توسعه نرم‌افزار، سخت‌افزار و ارتباطات و خدمات فناوری اطلاعات و همچنین احکام روسای کمیسیون‌های تخصصی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعطا شد.


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.