رییس رگولاتوری برای تدوین مقررات جامع درباره ارایه اینترنت ماهواره‌ای اعلام آمادگی کرد

رییس رگولاتوری با بیان اینکه توسعه اینترنت ماهواره‌ای باید در چارچوب قوانین و مقررات کشور باشد؛ برای تدوین مقررات جامع در زمینه کاربری منظومه‌های ماهواره‌ای اعلام آمادگی کرد.

صادق عباسی شاهکوه، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگویی اعلام کرد ارایه اینترنت ماهواره‌ای تحت پوشش اپراتورهایی که پیش از این مجوز دریافت کرده‌اند، ممکن است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا رگولاتوری برای توسعه و ارایه اینترنت ماهواره‌ای در حال تدوین قوانین و مقررات است، یا خیر، گفت: کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه‌ای دارد که به زبان انگلیسی روی سایت منتشر شده است. از همین رو شرکت‌ها برای اریه سرویس ماهانه قاعدتا باید این موضوع را در کشور رعایت کنند و از طریق اپراتورهایی که قبلا مجوز داده‌ایم سرویس‌دهی کنند.

این درحالی است که شورای عالی فضای مجازی در آخرین جلسه خود، «طرح الزامات و اقدامات مرتبط با کاربری منظومه‌های ماهواره‌ای در فضای مجازی» را بررسی کرد.

در این جلسه مقرر شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تنظیم مقررات فعالیت ارایه کنندگان خدمات مزبور در کشور اقدام کرده و مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی در ارایه خدمات ارتباطی ماهواره‌ای را تدوین، تصویب و به ارایه کنندگان بین المللی این خدمات و سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط، اعلام کند.

او در ادامه توضیحات خود با توجه به دغدغه‌های وزیر ارتباطات در حوزه اینترنت ماهواره‌ای و توجه به این موضوع که در چنین شرایطی معنی خط قرمز و فیلترینگ از بین خواهد رفت، گفت: «مقررات مرکز رگولاتوری مشخص است و طبق مصوبه در راستای رعایت این قوانین باید چارچوب‌ها رعایت شود.

رییس رگولاتوری در خصوص برنامه وزارت ارتباطات برای اجرای الزام شورای عالی فضای مجازی نسبت به مقررات گذاری منظومه‌های ماهواره‌ای در فضای مجازی نیز به مهر اعلام کرد: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال 99 با هدف رعایت الزامات مقرراتی از سوی دارندگان شبکه‌های ماهواره‌ای، «مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی ارایه خدمات ماهواره‌ای در ایران» را تصویب کرد. در این مصوبه، به شرایط خدماتی که اپراتورهای ماهواره‌ای ارایه می‌دهند نیز اشاره شده است.

صادق عباسی شاهکوه برای تدوین مقررات جامع درباره ارایه اینترنت ماهواره‌ای اعلام آمادگی کرد

او اعلام آمادگی کرد در راستای تکلیفی که توسط شورای عالی فضای مجازی برای تنظیم مقررات کاربری منظومه‌های ماهواره‌ای در کشور به وزارت ارتباطات سپرده شده است، سازمان تنظیم مقررات این مقررات‌گذاری را انجام دهد.

شاهکوه با بیان اینکه هنوز مصوبه شورای عالی فضای مجازی در این زمینه به آن‌ها ابلاغ نشده است، افزود: در صورت ابلاغ این تکلیف و تعیین شرایط برای مدل مقررات‌گذاری، تدوین این سند در دستور کار این سازمان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف نیز در این زمینه مقررات دارند و می‌توان از الگوی کشورهای دیگر نیز الهام گرفت، گفت: در این زمینه می‌توان مصوبه سال 99 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص الزامات برای دارندگان شبکه‌های ماهواره‌ای را، مطابق با آنچه که مدنظر شورای عالی فضای مجازی است، بازنگری کرد و یک سند راهبردی مشخص و جامع در این زمینه ارایه داد.

رییس سازمان تنظیم مقررات در ادامه توضیحات خود با توجه به دغدغه‌های وزیر ارتباطات در حوزه ارایه اینترنت ماهواره‌ای و توجه به این مضوع که در چنین شرایطی معنی خط قرمز و فیلترینگ از بین خواهد رفت، گفت: مقررات مرکز رگولاتوری مشخص است و طبق مصوبه در راستای رعایت این قوانین باید چارچوب‌ها رعایت شود.

شاهکوه با اشاره به اینکه تا امروز شرکت‌های خارجی در حوزه ارایه اینترنت ماهواره‌ای رایزنی و صحبتی هم نداشته‌اند، گفت: یکی از این شرکت‌ها در فرایند گفت‌وگو قرار دارد، اما همچنان به نتیجه نهایی نرسیده‌اند.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.