ایجاد شعب تخصصی برای رسیدگی به حل اختلاف شرکت‌های دانش‌‌بنیان

مجلس، قوه‌ قضاییه را مکلف کرد با ایجاد شعبه یا شعب تخصصی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌ها به اختلاف اشخاص حقیقی و حقوقی با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش‌بنیان رسیدگی کند.

به گزارش فاواپرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (۱۴ دی ۱۴۰۰) در ادامه رسیدگی به طرح جهش تولید دانش‌بنیان تکلیف جدیدی برای دستگاه قضایی کشور تعیین کردند.

نمایندگان با تصویب ماده ۹ این طرح، قوه قضائیه را مکلف کردند برای رسیدگی به کلیه اختلافات در زمینه‌های علمی و فناوری مابین اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی، با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش‌بنیان، فناور و نخبگان، شعبه یا شعب تخصصی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌ها تشکیل دهد.

این شعب اختیار خواهند داشت بین طرفین سازش ایجاد کنند یا به شرط توافق طرفین، پرونده را به منظور رسیدگی به داوری ارجاع دهند.

دستورالعمل نحوه تشکیل این شعب نیز باید حداکثر ۶ ماه بعد از ابلاغ قانون، از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شود.

سال گذشته قوه قضائیه با صدور بخشنامه‌ای بر تشکیل شعب تخصصی برای بررسی کسب وکارهای نوآور تاکید کرده بود اما آن بخشنامه تا کنون شکل اجرایی به خود نگرفته است. طبق آن بخشنامه، رسیدگی به پرونده‌های کیفری و حقوقی کسب‌وکارهای فضای مجازی باید در شعب تخصصی که آموزش لازم در خصوص جنبه‌های حقوقی و کیفری فضای مجازی (جرائم رایانه‌ای، ادله الکترونیکی و مستندسازی آنها) دیده باشند، صورت بگیرد. البته مصوبه مجلس شکل عام تری را به خود اختصاص داده است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.