همه چیز درباره سریال جیران حسن فتحی

اگر به سریال‌های شبکه نمایش خانگی علاقه دارید پس سریال جیران حسن فتحی را از دست ندهید.

در این سریال جذاب بازیگران موفق و نام آشنای سینمای ایران به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان سریال جیران حسن فتحی بسیار جذاب است.

حسن فتحی در جدیدترین سریال عاشقانه خود این بار به سراغ داستانی تاریخی و واقعی رفته و روایتگر دلدادگی سلطان قاجار به سوگلی محبوبش است. به طور قطع سریال «جیران» را باید یکی از مهم‌ترین سریال‌های سال ۱۴۰۰ دانست. پس برای دانستن حواشی و دانستنی‌های این سریال با فاواپرس همراه باشید.

سریال جیران حسن فتحی

سریال جیران یکی از بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی است و همه می‌دانیم که این روزها سریال‌های نمایش خانگی طرفداران زیادی دارند. به گفته نویسنده و کارگردان سریال جیران، این سریال آمیخته به خیال بوده و زندگی پر فراز و نشیبی را روایت می‌کند. همچنین علاوه بر جیران تعداد زیادی از شخصیت‌ها نیز واقعی هستند.

سریال جیران حسن فتحی

حسن فتحی گفته است که ناصرالدین شاه، جیران، میرزا آقاخان نوری صدراعظم ایران بعد از امیرکبیر، ملک‌جهان خانم مهدعلیای ایران، ملک‌زاده خواهر ناصرالدین شاه، تاج‌الدوله، گلین، شکوه السلطنه و ستاره خانم زنان عقدی ناصرالدین شاه و همچنین عده‌ای از رجال و نسوان اوایل عهد ناصری از جمله خدیجه همسر محمد شاه، از شخصیت‌هایی هستند که به آن‌ها پرداخته شده است.

حالا اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده‌ی این سریال در مصاحبه مطبوعاتی خود گفته است:

تصمیم برای ساخت «جیران» به سال ۹۷ برمی‌گردد. داستان سریال را آقای احسان جوانمرد به من و آقای فتحی پیشنهاد کردند. خلاصه داستان چیزی در حدود ۵۰ صفحه بود و با مطالعه آن متوجه شدیم که کار از پشتوانه تحقیقی خوبی برخوردار است. از آقای جوانمرد، سریال بانوی عمارت را که از تلویزیون پخش شده دیده‌ایم. جالب این‌جاست که ایشان سریال جیران را پیش از «بانوی عمارت» و در سال ۹۱ نوشته بود که در آن موقع امکانات ساختش مهیا نشد.

مجموع قسمت‌های این سریال تا حدود ۶ سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را برای مخاطب به تصویر می‌کشد. در ادامه داستان سریال جیران را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم.

داستان سریال جیران

داستان سریال جیران حسن فتحی به زمان ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد و زندگی او، همچنین عشقش به یکی از زنان حرمسرایش که نامش جیران است را روایت می‌کند. نام اصلی جیران، خدیجه خانم تجریشی ملقب به فروغ‌السلطنه، یکی از همسران محبوب و اولین سوگلی ناصرالدین شاه بوده است.

ناصرالدین شاه در اولین برخوردش با جیران و با نگاه اول به او دل می‌بندد و به خاطر چشمان درشتی که خدیجه خانم تجریشی داشته، نام او را به جیران تغییر می‌دهد.

این احتمال نیز وجود دارد که ناصرالدین شاه برای نخستین بار، جیران را در جمع ملازمان مهدعلیا در حدود سال ۱۲۶۸ قمری (اندکی پس از قتل امیرکبیر) دیده و سپس به او علاقه‌مند شده باشد. شیفتگی او به شکار و رفتار جسورانه او که برخلاف حجب معمول زنان حرمسرا بود، او را بیش از پیش مورد توجه شاه قرار داد.

سریال جیران حسن فتحی

بنابر گفته‌های دوستعلی معیری (نوه ناصرالدین شاه)، جیران هنگام سواری چکمه به پا می‌کرد و روبنده را گرد سر پیچیده به چالاکی بر زین می‌نشست. گروهی انبوه از تفنگدار، قوشبان، نوکر و چاپلوس در رکابش سوار می‌شدند و از دور همه را گمان می‌رفت که کبکبه شاهانه ‌است. در شکارگاه، قوش مخصوص خود را که «غزال» نام نهاده بود بدست می‌گرفت و برپشت اسب قزلی گلگون به نام «آهو» به قله کوه برآمده، شهباز را در پی کبک می‌افکند.

البته عوامل ساخت سریال جیران داستان این سریال را با شعری روایت می‌کنند:

زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته

سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس

کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟

کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟

مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است.

هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ

آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد

قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد

برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست

بدهید همه‌جا جار بزنند که

ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد

آیا داستان سریال جیران براساس واقعیت است؟

فتحی برای اثر جدیدش برهه تاریخی جذابی از تاریخ معاصر ایران را انتخاب کرده که جذابیت بیشتری به این سریال داده است. داستان سریال جیران حسن فتحی درباره عشق ناصرالدین‌شاه به یکی از زنان حرم‌سرایش به نام جیران است.

جیران واقعی یکی از همسران محبوب و اولین سوگلی ناصرالدین‌شاه بوده. جیران، با سایر زنان دربار ناصرالدین‌شاه فرق داشته. شیفته شکار و اسب‌سواری بوده و هنگام سواری، چکمه و لباس مردانه می‌پوشیده. اولین‌بار برای فراگرفتن رقص به دربار قاجار راه پیدا می‌کند ناصرالدین‌شاه در اولین نگاه به او دل می‌بندد.

باید خاطرنشان کرد که داستان سریال جیران دارای منبع تاریخی است و وقایع موجود در آن همگی بر اساس واقعیات نگاشته شده است. جیران نخستین سوگلی ناصرالدین‌شاه بود و ابتدا برای یادگیری رقص به دربار ناصرالدین‌شاه راه پیدا کرده بود. اما پادشاه در همان نگاه اول عاشق وی شده است.

حسن فتحی و شروع کار سریال جیران

کارگردان و نویسنده سریال جیران حسن فتحی است. این موضوع می‌تواند یک برگ برنده برای این سریال باشد چرا که او کارنام بسیار درخشانی در زمینه ساخت سریال‌های عاشقانه و تاریخی دارد.

حسن فتحی بعد از تجربه موفقیت‌آمیز سریال شهرزاد و بعد از تمام شدن فیلم سینمایی مست عشق (این فیلم درباره مولانا و شمس است) که از بازیگران ایرانی و ترکیه‌ای در آن استفاده کرده بود در جدیدترین اثر خود که برای شبکه نمایش خانگی آماده می‌شود به زندگی ناصرالدین‌شاه و اتفاقات بعد از مرگ امیرکبیر می‌پردازد.

فتحی پیش‌تر سریال موفق شهرزاد را برای شبکه نمایش خانگی تولید کرده بود. ماجرای این سریال در سال ۱۳۳۲ جریان دارد و یک درام تاریخی و عاشقانه است که بازیگران توانمندی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال شهرزاد هم‌زمان در آلمان و آمریکا نیز پخش شد و یکی از پرهزینه‌ترین سریال‌های نمایش خانگی بود. همچنین موسیقی شنیدنی این سریال توسط محسن چاووشی خوانده شده که بسیار موردعلاقه و توجه مخاطب قرار گرفت.

سریال جیران حسن فتحی

آنچه تا به امروز در سریال‌های حسن فتحی تماشا کرده‌ایم آثاری برجسته با خط داستانی جذاب، بازی خوب و باورپذیر بازیگران و موسیقی منحصربه‌فرد بوده که بارها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

علاوه بر شهرزاد سریال‌های موفق و خاطره‌انگیزی همچون پهلوانان نمی‌میرند، شب دهم، روشن‌تر از خاموشی، میوه ممنوعه، مدار صفر درجه و زمانه را برای سیمای ملی تولید کرده بود که هرکدام در زمان خود از پرمخاطب‌ترین آثار تلویزیون محسوب می‌شدند. این موضوع باعث شده تا او شناخت بسیار مناسبی از انتظارات مخاطبان ایرانی به دست آورد.

وجود اسماعیل عفیفه در مقام تهیه‌کننده، مزیت دیگری بوده که این سریال را در کانون توجه قرار داده، چرا که ترکیب او با حسن فتحی در آثاری همچون همسایه‌ها، فردا دیر است، اشک‌ها و لبخند‌ها، در مسیر زاینده‌رود، میوه ممنوعه و زمانه همواره نتایج مناسبی را به دنبال داشته است.

سریال جیران حسن فتحی در آبان سال ۱۳۹۸ توانست موفق به اخذ پروانه ساخت از شورای پروانه آثار غیرسینمایی شود.

معرفی بازیگران سریال جیران حسن فتحی

وجود بازیگران توانا فاکتور دیگری است که سبب شده تا این سریال جذابیت بیشتری به خود بگیرد. این اثر دارای ترکیب بازیگران مطرح فراوانی است که باعث شده تا به‌عنوان یکی از پربازیگرترین آثار شبکه نمایش خانگی تلقی شده و آن را از دیگر آثار متمایز کند.

بهرام رادان در نقش ناصرالدین‌شاه قاجار

بهرام رادان در سریال جیران حسن فتحی در نقش ناصرالدین‌شاه قاجار به ایفای نقش می‌پردازد. رادان توانسته با فیلم‌هایی چون عصر یخ‌بندان، بارکد، چهارراه استانبول، سونامی و ایده اصلی به محبوبیت زیادی برسد. بهرام رادان در یک سال گذشته تمام‌وقت و انرژی خود را صرف بازی در سریال جیران حسن فتحی کرده است.

پریناز ایزدیار در نقش جیران سوگلی ناصرالدین‌شاه

پریناز ایزدیار در سریال جیران حسن فتحی نقش جیران سوگلی ناصرالدین‌شاه را بازی می‌کند. دو نقش درخشان کارنامه پریناز ایزدیار به همکاری‌هایش با حسن فتحی در سریال‌های شهرزاد و زمانه برمی‌گردد و حالا در سومین همکاری، ایزدیار نقش اصلی سریال جیران را برعهده گرفته است.

مریلا زارعی در نقش مادر ناصرالدین‌شاه (مهدعلیا)

سریال جیران حسن فتحی

مریلا زارعی در دومین حضور خویش در شبکه نمایش خانگی در نقش مادر ناصرالدین‌شاه (مهدعلیا) جلوی دوربین حسن فتحی قرار می‌گیرد. زارعی پیش ‌از این تجربه بازی در سریال مانکن را در شبکه نمایش خانگی داشته است. وی همچنین در فیلم سینمایی کیفر با حسن فتحی همکاری داشته است.

ملک جهان خانم ملقب به مهدعلیا همسر محمدشاه و مادر ناصرالدین شاه قاجار بود، او از مهمترین چهره‌های درباری آن دوره محسوب می‌شود که به تحریک او میرزا تقی‌خان امیرکبیر از مقام صدارت اعظم برکنار و کشته شد.

امیر جعفری در نقش میرزا آقاخان نوری، صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار

سریال جیران حسن فتحی

امیر جعفری در دومین حضور خویش در شبکه نمایش خانگی بعد از سریال ممنوعه این بار در نقش میرزا آقاخان نوری، صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار در این سریال به ایفای نقش می‌پردازد.

وی قبل از این سریال در سه اثر دیگر حسن فتحی، یعنی میوه ممنوعه، پستچی سه بار در نمی‌زند و کیفر با وی همکاری داشته است.

میرزا آقاخان نوری دومین صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار بود. وی به همراه مهدعلیا در عزل امیرکبیر نقش داشت و به‌واسطه چنین خدمتی بعد از عزل و وفات امیر صدراعظم ناصرالدین‌شاه شد، وی در اداره امور مملکت بسیار بی‌کفایت بود.

مهدی پاکدل در نقش سلمان

سریال جیران حسن فتحی

مهدی پاکدل بعد از تجربه‌ای موفق با سریال هم‌گناه در شبکه نمایش خانگی و مجموعه‌های موفقی همچون کیمیا و ستایش در سیمای ملی این بار ایفاگر نقشی متفاوت در سریال جیران شده است. وی نقش سلمان را در سریال جیران حسن فتحی بر عهده دارد.

ستاره پسیانی در نقش نقره

سریال جیران حسن فتحی

ستاره پسیانی بعد از بازی در ۳ سریال شوخی کردم، کرگدن و نهنگ آبی در چهارمین تجربه حضور در نمایش خانگی مقابل دوربین جیران رفته است. پسیانی حضور در عرصه بازیگری را با بازی در عرصه تئاتر آغاز کرد و در طول سال‌ها فعالیت در این عرصه با کارگردان‌های مطرحی همچون عباس کیارستمی، رضا درمیشیان، مانی حقیقی، رامبد جوان و منیژه حکمت همکاری کرده است. او همچنین در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم یدو دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرده است.

دیگر بازیگران سریال جیران حسن فتحی:

  • بابک حمیدیان در نقش ملیجک
  • امیرحسین فتحی در نقش سیاوش
  • مرتضی اسماعیل کاشی در نقش خواجه روشن
  • الهام نامی در نقش شکوه‌السلطنه
  • فاطمه مسعودی فر در نقش سارای گرجی
  • و …

طراح صحنه و لباس سریال جیران

از مهم‌ترین نکات سریال جیران حسن فتحی طراحی صحنه باشکوه و لباس‌های شکیل بازیگران است. در این طراحی‌ها به جزئیات توجه بسیاری شده و مخاطب در همان نگاه اول متوجه طراحی حرفه‌ای و دقیق صحنه و لباس در این سریال، می‌شود.

طراحی صحنه و لباس این مجموعه بر عهده ملک‌جهان خزاعی، یکی از بهترین‌های طراحی صحنه و لباس است. کارنامه هنری خزاعی نشان از تبحر او دارد، وی پس از اتمام تحصیلات در آمریکا در سال ۱۹۷۲ با دعوت وزارت فرهنگ و هنر به ایران بازگشت و با سمت طراح اداره تئاتر به حرفه خویش ادامه داد.

سریال جیران حسن فتحی

او طراح لباس و صحنه آثار مطرحی همچون: سریال تلویزیونی سمک عیار و افسانه‌های کهن فارسی و فیلم‌های سینمایی شازده احتجاب، نسل سوخته و اشک سرما بوده است. وی برنده سیمرغ بلورین برای بهترین طراحی صحنه فیلم‌های تولد یک پروانه و بلندی‌های صفر شده است.

زمان و تاریخ پخش سریال جیران حسن فتحی

باتوجه‌به گفته‌های اسماعیل عفیفه مبنی بر آخرین وضعیت این سریال و عدم وجود موانع حائز اهمیت، عاشقانه «جیران» تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ پخش خواهد شد و انتظار می‌رود یکی از بهترین سریال های 1400 باشد.

با وجود اینکه این پروژه هنوز در حال تولید است و بارها به دلیل شرایط سخت کرونا فیلمبرداری آن به تعویق افتاده است، اما قرار است پخش سریال جیران از دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شود.

سریال جیران حسن فتحی جمعه‌ها بر روی پلتفرم فیلیمو منتشر خواهد شد و علاقه مندان به این سریال زیبا و جذاب می‌توانند آن را دانلود و مشاهده کنند.

در این مطلب سریال جیران حسن فتحی مورد بررسی قرار گرفت. این سریال زیبا و جذاب قرار است به زودی در دی ماه 1400 پخش شود. این سریال دارای داستانی بسیار جذاب و تاریخی است که مطمئنا طرفداران بسیاری پیدا خواهد کرد. بازیگران موفق و شناخته شده‌ای نیز در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند که نشان می‌دهد این سریال بسیار زیباست.

 

 


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.