درآمد 14 میلیارد دلاری کلاهبرداران از بازار رمزارزها در سال 2021

کلاهبرداران حوزه رمزارزها به لطف ظهور فناوری‌های جدید در حوزه امور مالی غیرتمرکز یا دیفای (DeFi)، در سال 2021 به رکورد درآمد 14 میلیارد دلاری دست یافتند.

مجموع سرقت‌های رمزارزی در سال گذشته میلادی افزایشی 516 درصدی داشت و 72 درصد از این دزدی‌ها در حوزه دیفای اتفاق افتاد. در حالت کلی درآمد کلاهبرداری در 2021 نسبت به 2020 رشد 79 درصدی داشته است.

به گزارش شرکت Chainalysis، کلاهبرداری اصلی‌ترین شکل از جرایم رمزارزی سال 2021 بوده و در رتبه بعدی سارقان بیشترین درآمد را داشته‌اند. این شرکت می‌گوید دیفای در هر دو حوزه نقش بسزایی ایفا کرده و کاربران تازه وارد باید خیلی مراقب باشند.

در گزارش Chainalysis آمده است: «دیفای یکی از هیجان‌انگیزترین حوزه‌های اکوسیستم وسیع رمزارزهاست که فرصت‌های بزرگی را پیش روی کارآفرینان و کاربران عادی قرار می‌دهد. ولی اگر جلوی گسترش کلاهبرداری و سرقت با این فناوری گرفته نشود، بعید است که دیفای بتواند پتانسیل‌های کامل خود را محقق کند.»

کلاهبرداری در حوزه رمزارزها در تناسب با حجم معاملات

حجم تراکنش‌های دیفای در سال 2021 رشدی 912 درصدی داشت. بازدهی چشمگیر توکن‌هایی مثل « شیبا اینو» هم باعث شد توکن‌های دیفای مورد توجه عده زیادی از کاربران قرار بگیرند. با این حال، یکی از مشکلات این فناوری این است که بسیاری از پروتکل‌های جدیدش در سطح کد دارای آسیب‌پذیری هستند. 21 درصد از هک‌های سال 2021 از همین آسیب‌پذیری‌ها استفاده کردند.

رقم دزدی‌های حوزه رمزارزها در سال گذشته میلادی به 3.2 میلیارد دلار رسید. آمار کلاهبرداری‌ها هم با افزایش 82 درصدی تا 7.8 میلیارد دلار بالا رفت. یکی از روش‌های نسبتا جدید اما محبوب در این کلاهبرداری‌ها، Rug Pull نام دارد که بیش از 2.8 میلیارد دلار سرمایه با آن به سرقت رفته است. در این تکنیک، توسعه‌دهنده پروژه خود را رها و پیش از ادای تعهداتش با پول سرمایه‌گذاران فرار می‌کند.

با این همه، رقم کلاهبرداری‌های حوزه رمزارزها نسبت به مجموع رقم حجم معاملات 15.8 تریلیون دلاری این فضا بسیار ناچیز و فقط 0.15 درصد است. بنابراین می‌توان گفت که جرایم رمزارزی هر روز به بخش کوچک و کوچک‌تری از کل اکوسیستم کریپتو تبدیل می‌شوند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.