الزامات حضور استارت‌آپ‌ها در اقتصاد کشور

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش بنیان نیازمند حمایت معنوی و شرکت‌های استارت آپ بیشتر نیازمند حمایت‌های مالی هستند.

محمد حسین بهشتی رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های استارت‌آپ نوپا هستند، ما تعداد زیادی مراکز رشد و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری داریم، این شرکت‌ها به طور مرتب شکل می‌گیرند و برخی از آن‌ها ممکن است حتی موفق نشوند و زود از بین بروند.

او می‌گوید که ثبت شرکت کار سختی نیست، اگر شرکتی محصولی دارد و بخواهد برای تولید محصول مجوز‌هایی را اخذ کند و در نهایت وارد بازار کسب و کار شود در اینجا مشکل پیدا می‌کند. برای ثبت شرکت مشکلی وجود ندارد، اما در مرحله اخذ مجوز مشکلاتی به وجود می‌آید.

به گفته رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، باید بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی به وجود آید. به هرجهت نمی‌توان گفت که مجوزی از جایی اخذ نشود و یا بین بخش‌های مختلف ارتباط ایجاد نشود. در بحث محیط زیست اگر شرکتی بخواهد در تهران فعالیت کند باید در شعاع ۱۲۰ کیلومتری باشد، بخشی از حمایت‌های ما معنوی است، معمولاً مشکلات آن‌ها بیشتر از نوع حمایت‌های مالی است.

بهشتی گفت: حمایت‌های ما در غالب دو بخش است که شامل حمایت‌های معنوی و حمایت‌های مالی است. شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت معنوی و شرکت‌های استارت آپ بیشتر نیازمند حمایت‌های مالی هستند.

به گفته این مقام مسئول، دستگاه‌های مختلفی برای این کار وجود دارند، قوانین و مقررات باید شفاف‌سازی شوند و باید اطلاع‌رسانی‌ها بهتر شود، زیرا خیلی از استارت آپ‌ها با فرایند کار آشنا نیستند که برای اخذ مجوز چه اقداماتی را باید انجام دهند، در پارک‌های علم و فناوری و یا در مراکز رشد و یا در کارخانجات نوآوری امکاناتی فراهم شده تا شرکت‌ها مورد راهنمایی قرار بگیرند.

او می‌گوید فرد باید بداند اگر بخواهد مجوز دریافت کند از کدام مسیر باید کار را آغاز کند تا دانستن مسیر‌ها راحت‌تر شود، بسیاری از مشکلات به دلیل عدم آگاهی‌ها از مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.