رییس پدافند غیرعامل:

شبکه ملی اطلاعات سلسله مراتب دسترسی را ایجاد می‌کند

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگویی اعلام کرد که شبکه ملی اطلاعات به دنبال قطع دسترسی به «اینترنت بین‌الملل» نیست بلکه قرار است سلسله مراتب دسترسی را ایجاد کند.

به گزارش فاواپرس، سردار «غلامرضا جلالی»، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگوی تلویزیونی با برنامه بهارانه شبکه خبر، تاکید کرد که در طرح شبکه ملی اطلاعات، بحث قطع اینترنت مطرح نیست و آنچه مطرح است، «سلسله مراتب دسترسی» است. او در همین زمینه توضیح داد: «کره جنوبی همین کار را کرده و ما نسبت به موضوع مطالعه کرده‌ایم. در داخل کشور سرعت حداکثری، در مرزها سرعت حداقلی و در داخل خدمات مبتنی بر دیتاسنترهای داخل کشور است. در واقع این یک الگوی نمونه از اینترنت است که حداکثر خدمات در اختیار مردم با حداقل هزینه و ایمنی است.»

برنامه بهارانه شبکه خبر، یک برنامه از پیش ضبط شده و غیرتخصصی نسبت به این موضوع است و به همین دلیل، هیچ توضیح بیشتری از رئیس سازمان پدافند غیرعامل در رابطه با اظهار نظرش خواسته نمی‌شود. از طرفی، مشخص نیست منظور او از سلسله مراتب دسترسی، بحث سرعت اینترنت است که برای آن از کره جنوبی مثال می‌زند یا بحث سطح دسترسی متفاوت برای کاربران اینترنت در داخل کشور.

با این حال در دو سال اخیر، بارها بحث سطح دسترسی کاربران داخل کشور به شبکه اینترنت از سوی نهادهای مختلف مثل دادستانی، مرکز ملی فضای مجازی، پدافند غیرعامل و وزارت ارتباطات مطرح شده است. از جمع‌بندی تمام اظهارنظرها، اینطور به نظر می‌رسد که بحث سطح بندی دسترسی به اینترنت، بیش از هر چیز وابسته به پروژه‌ای تحت عنوان «VPN قانونی» است.

گفتنی است، آیین‌نامه VPN قانونی توسط دادستانی کل کشور و مرکز ملی فضای مجازی در حال تهیه است. قرار است بر اساس این آیین‌نامه، اپراتورهایی برای فروش VPN قانونی در کشور ایجاد شود.

 

مطالب مرتبط
1 دیدگاه
  1. آواتار یوحنا
    یوحنا می‌گوید

    بازی با کلمات
    خوب سلسله مراتب یعنی این که اینترنت جهانی رو برای مردم عادی قطع میکنن !!!!

ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.