صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه در استارت‌آپ پونیشا سرمایه‌گذاری کرد

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه با انتشار اطلاعاتی در سامانه کدال رسما اعلام کرد که در استارتاپ پونیشا سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش « فاواپرس» و بر اساس اطلاعات منتشر شده در کدال، این سرمایه‌گذاری با رقم ۸ میلیارد تومان در پونیشا انجام شده است. این اولین جذب سرمایه‌ی استارتاپ پونیشا پس از ۹ سال فعالیت است. در گزارش این صندوق آمده است: «صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه در بهمن ماه اقدام به انعقاد قرارداد خرید سهام و سرمایه‌گذاری در شرکت پویندگان نیرو شایسته منطقه آزاد انزلی (سهامی خاص) -استارتاپ پونیشا- به مبلغ ۸۰ میلیارد ریال قابل پرداخت در دو قسط نموده است که منجر به حضور مدیریتی صندوق در شرکت مذکور خواهد شد، مراتب انعکاس ثبت این قرارداد در صورت وضعیت پرتفو متعاقبا با نهایی شدن انتقال سهام و پرداخت‌ها در پرتفو انجام خواهد شد.»
پونیشا یک پلتفرم برون‌سپاری پروژه است‌ که می‌تواند دروازه‌ای برای ورود افراد به دنیای فریلنسینگ و جذب پروژه‌های مختلف باشد. در واقع این پلتفرم از یک سو فرصت تازه‌ای را برای آزادکاری در اختیار افراد قرار می‌دهد و از سوی دیگر به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا نیروی متخصص برای پروژه‌هایشان را با هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به استخدام رسمی، پیدا کنند. پونیشا فعالیتش را از یلدای سال ۹۰ آغاز کرد و اکنون ۴۷۰ هزار کاربر دارد. بر اساس آمارهای رسمی پونیشا، روزانه ۱۰۰ پروژه جدید در این بستر تعریف می‌شود.

با این همه، اولین جذب سرمایه‌ی قابل توجه پونیشا با موضوع افشای اطلاعات کاربران این پلتفرم تقریبا هم‌زمان شده است. دقیقاً دو هفته پیش بود که پونیشا تایید کرد اطلاعات بخشی از کاربران این پلتفرم، از جمله نام، نام‌خانوادگی، شماره موبایل و مواردی مرتبط با اطلاعات عمومی پروفایل کاربران نشت پیدا کرده است. پونیشا از این موضوع در بیانیه خبری‌اش به عنوان «یکی از ناراحت‌کننده‌ترین اتفاقات دوران فعالیت» خود یاد کرد. چند روز پس از رسانه‌ای شدن این اتفاق، پونیشا در یک آپدیت خبری اعلام کرد که نشت این اطلاعات برای ۲۱ ماه پیش و مربوط به الستیک سرچ سرور دولوپمنت پونیشا بوده است که اطلاعات محدودی در آن نگهداری شده و حتی بخشی از آن اطلاعات فیک و برای تست محصول استفاده شده است. پونیشا همچنین اعلام کرد که حدس می‌زند زمانی که مجبور شده‌اند از سرورهای دیجیتال اوشن به سرورهای داخل ایران مهاجرت کنند، این اتفاق رخ داده است.

اما فارغ از این موضوع، باید دید پونیشا پس از جذب این سرمایه چه تغییراتی خواهد کرد و همچنین، ارتباط این پلتفرم با فریلنسرهای حرفه‌ای‌تر پس از جذب سرمایه چگونه خواهد بود. پلتفرم پونیشا قطعاً برای متخصصانی که در ابتدای مسیر درآمدزایی هستند از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است اما از طرفی متخصصان کهنه‌کار در شبکه‌های اجتماعی انتقادهایی را به این پلتفرم و نحوه قیمت‌گذاری پروژه‌ها در آن مطرح می‌کنند. پرسش کلیدی این است که آیا پونیشا پس از جذب این سرمایه و در دهه دوم فعالیت خود می‌تواند برای حرفه‌ای‌ها نیز تبدیل به یک پلتفرم جذاب شود یا خیر.

از سوی مقابل، گروه مالی فیروزه به هیچ وجه با فضای استارتاپی غریبه نیست و تجربه‌های قبلی‌اش در سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی نشان می‌دهد که هوشمندانه و بسیار دقیق در این مسیر قدم برمی‌دارد. گروه فیروزه سال گذشته در استارتاپ «داستان من» سرمایه‌گذاری کرد و سال‌ها پیش نیز سرمایه‌گذاری در شیپور و البته گروه سرآوا را در کارنامه‌اش دارد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.